Στο «τραπέζι» του διαλόγου για συνολικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας μπαίνει και πάλι η ίδρυση αυτόνομου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, μετά το «κέντρισμα», όπως το χαρακτηρίζει η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όπως επισημαίνει στην αναφορά του το Committee, στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή για τα βήματα που απαιτούνται να γίνουν στην Ελλάδα για να αναπτυχθεί η χώρα, κάνει ξεχωριστή αναφορά στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η απουσία ειδικού υπουργείου για τη ναυτιλία.
«Υπάρχουν ενδείξεις ότι το «κέντρισμα» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν πιο αποτελεσματικό από τις αμέτρητες προειδοποιήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας σχετικά με το θέμα και η επανίδρυση ενός ειδικού υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είναι και πάλι στο τραπέζι», σημειώνει χαρακτηριστικά το Committee.
Επισημαίνεται ότι τόσο η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου με παρεμβάσεις του προέδρου του Χαράλαμπου Φαφαλιού, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, οι υπόλοιπες εφοπλιστικές Ενώσεις, αλλά και γενικότερα όλοι οι κοινωνικοί φορείς επισήμαναν, τα προηγούμενα τρία σχεδόν χρόνια, τους κινδύνους που επιφέρει για την ελληνική ναυτιλία και την ελληνική οικονομία, γενικότερα, η διάλυση του ΥΕΝ.
Επισημαίνεται ότι στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή αναγνώριζε ότι η ναυτιλία υπήρξε παραδοσιακά ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας.
Προσθέτει ότι «ένας συνδυασμός παραγόντων (χαμηλοί ναύλοι, κατάργηση του ειδικού υπουργείου) ώθησε τους πλοιοκτήτες στην αλλαγή σημαίας στα σκάφη τους», και προειδοποιεί ότι: «Αν αυτή η τάση συνεχισθεί, πέραν της απασχόλησης στα πλοία και των φορολογικών εσόδων, ενδέχεται επίσης να επηρεασθεί η απασχόληση στην ξηρά των ναυτιλιακών εταιρειών».
Αφορμή για την ανακοίνωση του Committee αποτέλεσε η προεκλογική δέσμευση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου, για μια κυβέρνηση με λίγα υπουργεία, ένα όμως εκ των οποίων θα είναι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
«Μπορούμε έτσι να φτάσουμε σε ένα μέγιστο αριθμό δεκατεσσάρων υπουργείων, συμπεριλαμβανομένου και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που πρέπει να αποκτήσει και πάλι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, η Ελλάδα», δήλωσε ο κ. Βενιζέλος. Ωστόσο, η συγκεκριμένη δήλωση προκάλεσε την αντίδραση του εκπροσώπου της ΝΔ, Γιάννη Μιχελάκη, η οποία υποστηρίζει σταθερά την ανάγκη επανίδρυσης του ΥΕΝ που θα έχει και το Λιμενικό Σώμα.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Llloyd’s Register – Fairplay, που γίνεται για λογαριασμό του Committee, ο υπό ελληνική σημαία στόλος έχει μειωθεί κατά 107 πλοία τα δύο τελευταία χρόνια, μετά τη διάλυση του ΥΕΝ.
Ο υπό ελληνική σημαία στόλος (από 1.000 gt και άνω) μειώθηκε στα 862 πλοία, χωρητικότητας 74.504.230 dwt και 43.632.701 gt, έναντι 917 πλοίων το 2011 (τον ίδιο μήνα) και 969 το 2010 (79.712.501 dwt το 2011 και 80.502.206 dwt το 2010, όπως επίσης 45.644.890 gt το 2011 και 46.426.541 GT το 2010).
Το συνάλλαγμα
Σε περίπου 155 δισ. ευρώ ανέρχεται η άμεση συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στη χώρα, τα τελευταία 11 χρόνια. Οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Όμως περίπου το ήμισυ των κεφαλαίων επανεξήχθη στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες, διότι το ελληνικό κράτος δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα που θα συγκρατούσαν το μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα.
Όμως, στη διάρκεια του 2011, για τους λόγους που αναφέρει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεσή της (χαμηλοί ναύλοι, κατάργηση του ειδικού υπουργείου), το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα κατέγραψε μείωση κατά 8,6% και ανήλθε σε 14,096 δισ. ευρώ.
Πηγή: Ναυτεμπορική