Η ύπαρξη πολιτικών Κομμάτων είναι απαραίτητο στοιχείο της δημοκρατίας, αλλά ο ΔΙΚΟΜΜΑΤΙΣΜΟΣ, που καταργήθηκε στην πράξη στη Γερμανία, δημιουργεί σχέσεις Κράτους-Πολίτη, οι οποίες δεν είναι μόνο δυσλειτουργικές, αλλά ίσως θα πρέπει να εκτιμηθούν, τελικά, και σαν εντυπωσιακά κοινωνικο-ψυχοπαθολογικές. Αδιαμφισβήτητα, η Διακυβέρνηση από ΕΝΑ Κόμμα πλειοψηφίας αποτελεί πλέον «ασθένεια» σε πολλές δημοκρατικές κοινωνίες Ευρώπης, Δύσης και Ανατολής καθώς η αλαζονεία, οι υπερβολές, η αυξανόμενη κατάχρηση εξουσίας, η αδιαφάνεια και η διογκούμενη διαφθορά μορφοποιούν το παράλληλο ερώτημα: τα πολιτικά κόμματα όπως τα γνωρίζουμε θα συνεχίσουν να υπάρχουν;

Κοινοβουλευτικές δημοκρατίες δεν υπάρχουν και δεν μπορεί να λειτουργήσουν χωρίς πολιτικά κόμματα. Εάν, όμως, ερωτηθούν οι πολίτες να προσδιορίσουν τις πιθανές πηγές για μια ατέλειωτη σειρά κοινωνικών, οικονομικών ή πολιτιστικών προβλημάτων, θα απαντήσουν, στα σίγουρα, ότι για ΟΛΑ φταίνε τα Κόμματα και αυτοί που τα διοικούν με ιδιοκτησιακή νοοτροπία. Και φταίει ακόμη περισσότερο -κατά κανόνα- ο δικομματισμός, που επιτρέπει στο ΕΝΑ Κόμμα εξουσίας να κυριαρχήσει αδιαφορώντας για τα επόμενα 4 χρόνια για την κριτική που του ασκεί η μείζων ή η ελάσσων αντιπολίτευση ακόμα και όταν η κριτική θεμελιώνεται σε απόψεις ευεργετικές για το κοινωνικό σύνολο!

Προσωπικά ΔΕΝ θεωρώ τα Κόμματα υπεύθυνα για το μπάχαλο της Δημοκρατίας στην Ελλάδα, στην Ευρώπη ή στην υφήλιο. Τα Κόμματα δομολειτουργικά υπόκεινται σε ανελέητες ενδοκομματικές «ιδεολογικές» συγκρούσεις, διαμάχες για την κατάληψη της εξουσίας και αιώνια αντιπαλότητα ομάδων (κάποιοι προτιμούν τον όρο «συμμοριών»), οι οποίες και συνθέτουν τις ανώτατες βαθμίδες της δομής τους. Οι πλατιές λαϊκές μάζες «αυτό-ικανοποιούνται» με την βιωματική είσπραξη του συναισθήματος ότι «εμείς εδώ ανήκουμε» και ότι το δικό μας Κόμμα είτε έχει τον έλεγχο της διακυβέρνησης της χώρας είτε πλησιάζει η στιγμή που θα κυβερνήσει!..

Ως Έλληνα πολίτη και ως ακαδημαϊκό δάσκαλο, ποτέ δεν με προβλημάτισε και δεν με βασανίζει η ύπαρξη πολιτικών Κομμάτων, όσο με ταλανίζουν οι ανεκδιήγητες σχέσεις Κράτους (το οποίο ελέγχεται απόλυτα από το ΕΝΑ αποκλειστικά κόμμα εξουσίας που δημιουργεί ο δικομματισμός) και Πολίτη.

Έτσι, τη στιγμή που οι Έλληνες κάθε νέας γενιάς εθίζονται στο να θεωρούν το Κράτος σαν “καταπιεστικό, φορομπηχτικό, υδροκέφαλο και ψυχρό αφεντικό” ταυτόχρονα κοινωνικοποιούμε τις νεότερες γενιές στο να προσβλέπουν σε αυτό το δυσλειτουργικό κράτος σαν “τον καλό πατέρα, τον πιο σίγουρο εργοδότη, σαν μία παροιμιακή αγελάδα που περιμένει την κατάληψη της Κρατικής εξουσίας από το δικό μας Κόμμα για να αρμεχτεί από τα…δικά μας παιδιά!”

Με άλλα λόγια, γενιά μετά από γενιά, οι νέο-Έλληνες αναπτύσσουμε τη σχιζοειδή συμπεριφορά, σαδομαζοχιστικών τάσεων, όπου περιμένουμε να ευνοηθούμε από το Κράτος που κατηγορούμε απροκάλυπτα και αντιμετωπίζουμε όχι μόνο με καχυποψία αλλά συχνά και με εμφανή συμπτώματα παράνοιας!…

Μία επιστημονική αξιολόγηση αυτής της ψυχοκοινωνικής κατάστασης, πέρα από τις ανόητες δήθεν «αιτιολογίες» της Τουρκοκρατίας, των «ξένων δακτύλων» και της αρνητικής επιβάρυνσης του εθνικού μας DNA, μας προσφέρει η θεωρία “της γνωστικής ασυμφωνίας” ή της “νοηματικής αντινομίας”, που εξηγεί ότι ένα άτομο ή μια ολάκερη ομάδα μπορεί να διατηρεί συνειδητά τόσο διανοητικά όσο και συναισθηματικά αντικρουόμενα στοιχεία, και να συμπεριφέρεται επηρεαζόμενο από αυτά, επειδή οι άνθρωποι έχουμε την ικανότητα να αιτιολογούμε και να διατηρούμε, σε παράλληλη διάταξη και ταυτόχρονα, ασυμβίβαστα δεδομένα, εφόσον αυτά ικανοποιούν κάποιες αντικρουόμενες μεν, αλλά θεμελιακές μας ανάγκες, τόσο πραγματικές όσο και συμβολικές.

Στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου, η θεωρία της “νοηματικής αντινομίας” είναι εκείνη που θα βοηθήσει τους ψηφοφόρους των ΔΥΟ Κομμάτων Εξουσίας να επιβεβαιώσουν την διαιώνισή τους, παρά το γεγονός ότι αφού ψηφίσουν θα γίνουν και πάλι ΚΟΨΟΧΕΡΗΔΕΣ και θα αραδιάζουν ατέλειωτα αρνητικά σχόλια για ηγεσίες, παρατρεχάμενους, αλαζονεία Υπουργών και αναλγησία των διορισμένων μανδαρίνων!

Είναι πασιφανές, ότι οι Έλληνες ψηφοφόροι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ (παρακάμπτοντας το γνωστό άσμα που διατείνεται ότι «ο τράχηλος του Έλληνα ζυγό δεν υποφέρει») αποδεικνύουν με την συμπεριφορά τους ως πιο εύστοχα τα γνωμικά τύπου «τραβάτε με και ας κλαίω» και «σφάξε με αγά μου, (συγνώμη εν ενεργεία ή εν δυνάμει Πρωθυπουργέ και Υπουργέ μου), να αγιάσω», καθώς έτσι ελπίζουν ότι μετά τις ερχόμενες εκλογές θα διασφαλίσουν για τα τέκνα και εαυτούς τους Κρατικά «προνόμια»!…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

Καθηγητής Πανεπιστημίου Μακεδονίας

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης