Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Η ιστορία εξέλιξης στην εσωτερική διάταξη των αυτοκινήτων ξεκίνησε το 2010 όταν στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης η Peugeot παρουσίασε το πρωτότυπο «SR1». Ήταν ένα κομψό κουπέ-καμπριολέ που εκτός των άλλων εντυπωσιακών στοιχείων που είχε περιελάμβανε μια επαναστατική θέση οδήγησης που έφερε τα πάνω κάτω στους παραδοσιακούς κώδικες σχεδιασμού και εργονομίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι σχεδιαστές τόλμησαν, οι μηχανικοί συνεργάστηκαν και οι επικεφαλής της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας «άναψαν» το πράσινο φως για την επανάσταση στους εσωτερικούς χώρους των αυτοκινήτων.
Από τότε, έχουν παραχθεί σχεδόν 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα Peugeot με i-Cockpit το οποίο έχει επεκταθεί σε ολόκληρη τη γκάμα. Η νέα αυτή εσωτερική διάταξη έχει συμβάλει σημαντικά στην αίσθηση ασφάλειας και άνεσης οδηγών και επιβατών ενώ αποτελεί πλέον χαρακτηριστικό γνώρισμα των οχημάτων της γαλλικής μάρκας. 

Από την παρουσίαση του Peugeot SR1 και μετά οι σχεδιαστές διαρκώς εξελίσσουν τα i-Cockpit που βασίζονται σε τρία βασικά στοιχεία. Τη γοητεία (μοναδικός και καινοτόμος σχεδιασμός),το συναίσθημα (ασύγκριτη και διαισθητική εμπειρία οδήγησης) και την αριστεία (επαναστατική εργονομία).  

Η διάταξη i-Cockpit στηρίζεται σε τρία θεμελιώδη στοιχεία τα οποία παρέμειναν αναλλοίωτα έκτοτε:
•    Ένα συμπαγές τιμόνι για καλύτερη αίσθηση οδήγησης και βέλτιστο χειρισμό.
•    Μια υπερυψωμένη οθόνη που επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει όλες τις πληροφορίες που σχετίζονται με την οδήγηση διατηρώντας τα μάτια του στο δρόμο.
•    Μια μεγάλη κεντρική οθόνη αφής, εύκολα προσβάσιμη και ορατή, η οποία επιτρέπει στον οδηγό να διαχειρίζεται τις κύριες λειτουργίες του αυτοκινήτου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το i-Cockpit αποτελεί πλέον αναπόσπαστο στοιχείο του DNA της PEUGEOT, διαθέσιμο σε όλα της τα μοντέλα. 

Ας επιστρέψουμε στο 2010 και στο Peugeot SR1. Εκείνη την εποχή, οι ομάδες της PEUGEOT ήθελαν να εξελίξουν το κάθισμα του οδηγού για διαισθητική οδήγηση,  περισσότερη εργονομία και ασφάλεια. Μια μικρή ομάδα σχεδιαστών και μηχανικών ξεκίνησε να δουλεύει προς αυτή την κατεύθυνση και αρκετά γρήγορα προέκυψε η πρόταση για ένα μικρότερο τιμόνι με την λογική ότι αυτή η καινοτομία επέτρεπε την ανάγνωση πληροφοριών στο ύψος των ματιών χωρίς παρεμβολή άλλων στοιχείων.

Προστέθηκε μια οθόνη αφής, η οποία έκανε όλα τα χειριστήρια πολύ πιο απλά και πρόσθεσε συνδεσιμότητα. Αυτή ήταν η αρχή των οθονών αφής για την PEUGEOT. Το 2012, το PEUGEOT 208 λανσάρει περήφανα το i-Cockpit και προκαλεί αίσθηση

Η πρώτη γενιά του PEUGEOT 208 προκάλεσε αίσθηση με την εισαγωγή του i-Cockpit® στον βασικό εξοπλισμό. Γρήγορα καθιερώθηκε ως μια καινοτομία που μεταμόρφωσε την εμπειρία του οδηγού:
•    Περισσότερη οδηγική απόλαυση: χάρη στο συμπαγές τιμόνι, το αυτοκίνητο είναι ακόμα πιο ευέλικτο στις κινήσεις του οδηγού, ο οποίος χρειάζεται επίσης να κινήσει λιγότερο τα χέρια του για τον ίδιο ελιγμό
•    Περισσότερη άνεση στην οδήγηση: με τα όργανα στο ύψος των ματιών, η οδήγηση γίνεται πιο ξεκούραστη. Το χαμηλότερο τιμόνι επιτρέπει την τοποθέτηση των χεριών του οδηγού σε πιο άνετες γωνίες και η κεντρική οθόνη αφής επιτρέπει τον διαισθητικό χειρισμό των κύριων λειτουργιών του οχήματος.
•    Βελτιστοποιημένη Ασφάλεια: το συμπαγές τιμόνι κάνει τις αντιδράσεις πιο γρήγορες, η υπερυψωμένη οθόνη κάνει τα μάτια πιο συγκεντρωμένα στο δρόμο και οι ειδοποιήσεις στο ταμπλό είναι πιο ορατές. 

Οι Γάλλοι σε κάθε τι που παρουσίαζαν ήταν κατόπιν έρευνας που προσαρμοζόταν στις ανάγκες των πελατών. Κάθε τι καινούργιο ήταν εξελιγμένο και εκσυγχρονισμένο. Το 2016, η δεύτερη γενιά του PEUGEOT 3008 και του PEUGEOT 5008 παρουσίασε μια έκδοση με ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών που μπορεί να προσαρμοστεί πλήρως και να εξατομικευτεί, ενώ κάτω από την κεντρική οθόνη αφής έχουν τοποθετηθεί διακόπτες εναλλαγής για να είναι ακόμα πιο εύκολη η πρόσβαση στις βασικές λειτουργίες. Το 2019, η δεύτερη γενιά του PEUGEOT 208 παρουσίασε ένα τρισδιάστατο ψηφιακό πίνακα οργάνων. 

Στα νέα PEUGEOT 308 (2021) και 408 (2022) η PEUGEOT προχώρησε ένα βήμα παραπέρα στα i-Cockpit με την εισαγωγή του νέου συστήματος infotainment i-Connect. Αυτό ήταν ένα νέο συμπαγές τιμόνι  που μπορεί να ανιχνεύσει την παρουσία των χεριών του οδηγού κατά τη χρήση των βοηθημάτων οδήγησης και των ευαίσθητων στην αφή i-toggles . Δηλαδή ο οδηγός μπορεί να διαμορφώσει τον κλιματισμό, τις τηλεφωνικές επαφές, τον ραδιοφωνικό σταθμό και τις ρυθμίσεις εκκίνησης εφαρμογών.

Το PEUGEOT i-Cockpit δεν έχει σταματήσει να εξελίσσεται. Ο Bertrand Rapatel, διευθυντής εσωτερικού σχεδιασμού της PEUGEOT είπε χαρακτηριστικά:
«Το i-Cockpit πρέπει πάντα να παραμένει διαισθητικό, δυναμικό και εικονικό και αυτός είναι και ένας από τους στόχους μας. Η PEUGEOT υπήρξε πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα, οπότε εναπόκειται σε εμάς να συνεχίσουμε να ανοίγουμε το δρόμο για όλο και περισσότερη καινοτομία και εφευρετικότητα. Ένα πράγμα ξέρουμε σίγουρα, το i-Cockpit έχει λαμπρό μέλλον!” 

Πράγματι το i-Cockpit έχει μέλλον. Για παράδειγμα το πρωτότυπο PEUGEOT INCEPTION, που παρουσιάστηκε στην έκθεση CES στο Λας Βέγκας στις αρχές του έτους, δείχνει την εξέλιξη που θα μπορούσε να πάρει το νέο PEUGEOT i-Cockpit. Ακόμη πιο διαισθητικό δείχνει τη μελλοντική εξέλιξη του i-Cockpit με το Hypersquare, ένα επαναστατικό νέο χειριστήριο διεύθυνσης, που προσφέρει νέο τρόπο χειρισμού για μια νέα γενιά, μεγαλωμένη με tablets και έξυπνες συσκευές.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης