O διεθνής διαγωνισμός Airbus Cargo Drone Challenge αποτελεί μία πρόσκληση σε σχεδιαστές και μηχανικούς από όλο τον κόσμο για την ανάπτυξη Μη-επανδρωμένων Αεροχημάτων κατάλληλων για χρήση σε πολιτικές και ανθρωπιστικές εφαρμογές.

Στον σχεδιασμό του μέλλοντος και της εξέλιξης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, υπάρχει έντονο ελληνικό χρώμα. Γνωρίσατε στο zougla.gr το «Protean» του Δρ.,Βασίλη Παστρικάκη, ενώ υποψήφιο για το πρώτο βραβείο είναι και το «Hygeia Ex Machina» από 4 Έλληνες δημιουργούς:

Όπως περιγράφουν οι ίδιοι τον σχεδιασμό τους στο zougla.gr:

«Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας αυτών των εφαρμογών απαιτεί την ανάπτυξη υβριδικών αεροχημάτων κάθετης απογείωσης/προσγείωσης, ικανών να μεταφέρουν φαρμακευτικό υλικό 3 ή 5kg σε απόσταση μεγαλύτερη των 100 ή 60km αντίστοιχα και σε χρόνο μικρότερο της μιας ώρας.Οι απαιτήσεις του διαγωνισμού είναι ιδιαίτερα αυξημένες αφού το υλικό που θα παραδοθεί στην Airbusκαι την LocalMotors περιλαμβάνει εκτός από σχέδια και μια πληθώρα αναλύσεων για να διασφαλίζεται η πτητική ικανότητα του αεροσκάφους.

Η ιδέα του «Hygeia Ex Machina» (HEM) αναπτύχθηκε πάνω στην φιλοσοφία του ευέλικτου σχεδιασμούμε στόχο την άμεση και ασφαλή μεταφορά φαρμάκων, εμβολίων και μοσχευμάτωνακόμα και κάτω από την επίδραση άσχημων καιρικών συνθηκών. Έχοντας τον ανωτέρω στόχο ως οδηγό η ομάδα επέλεξε να σχεδιάσει ένα κατωπτέρυγο αεροσκάφος με εκπέτασμα 2.4 μ και μήκος 1.6μ. Το αεροδυναμικό σχήμα του αεροσκάφους μελετήθηκε κατάλληλα ώστε να προσφέρει μειωμένη κατανάλωση ισχύος και αυξημένη αυτονομία, επιτυγχάνοντας πάνω από μία ώρα συνεχούς πτήσης χωρίς επαναφόρτιση των μπαταριών.

Για την προώθηση του ΗΕΜ επιλέχθηκαν δύο ελικοφόροι ηλεκτροκινητήρες διάταξης tractor/pusher, ικανοί να προσφέρουν ενεργειακά αποδοτική πτήση σε ταχύτητες 95-125 km/hενώ για την απογείωση χρησιμοποιήθηκαν τέσσερα στροφεία διαμέτρου 55cm που διασφαλίζουν ταχεία κάθετη άνοδο έως το επιχειρησιακό ύψος πτήσης του. Η διάταξη με τις δύο «δίδυμες» κάθετες ουρές και την μία οριζόντια καθιστούν το αεροσκάφος ευέλικτο σε ελιγμούς έκτακτης ανάγκης αυξάνοντας έτσι τον δείκτη βιωσιμότητάς του.

Οι προτεινόμενες τεχνικές λύσεις το καθιστούν αναμφίβολα ένα όχημα φιλικό προς το περιβάλλον και ασφαλές για ευρεία χρήση ακόμα και σε δυσπρόσιτες περιοχές.


Το ΗΕΜ αποτελεί την πιο ανταγωνιστική λύση σε σχέση με τις άλλες προτάσεις γιατί:

1) Είναι απόλυτα ευσταθές λόγω του συνδυασμού των πτητικών χαρακτηριστικών ενόςQuadCopter και της υψηλής ταχύτητας ενός Jet Trainer.
2) Είναι απόλυτα ασφαλές γιατί ακολουθεί το πρότυπο UKCAA Aircraft Category 3 το οποίο αφορά την πρόβλεψη της πτητικής συμπεριφοράς αεροσκαφών ύστερα από αστοχία (απώλεια ισχύος ή δομική). Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η πιθανότητα καταστροφής δημόσιας/ιδιωτικής περιουσίας ή ο ενδεχόμενος τραυματισμός πολιτών.
3) Έχει περίσσεια ηλεκτρικής ισχύος και υπεραποδοτικές επιφάνειες ελέγχου (elevator, ailerons, rudders) οπότε μπορεί να διαχειριστεί πλευρικές ριπές ανέμων μέχρι 60 km/h.
4) Είναισχεδιασμένο για κατασκευή με χρήση πιστοποιημένων σύνθετων υλικών (ανθρακόνημα «CFRP», Kevlar/CFRPfabrics, damagetolerantfoamsetc.) . Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται στην σύγχρονη Αεροναυπηγική Βιομηχανία ελαχιστοποιώντας το βάρος της δομής και αυξάνοντας την αντοχή και την δυσκαμψία της.
5) Μπορεί να χωρέσει σε κυτίο διαστάσεων 1.5mx 0.8 mx 0.8 m και να μεταφερθεί στο πεδίο δραστηριότητας με αγροτικό φορτηγό αυτοκίνητο. Η συναρμολόγηση και αποσυναρμολόγησή του, μαζί με τον έλεγχο των συστημάτων του δεν διαρκεί πάνω από μια ώρα».

Μάθετε περισσότερα για το hygeia ex machina και ψηφίστε για τη συγκεκριμένη υποψηφιότητα εδώ.

Διαβάστε ακόμη:

Ψηφίστε για το “ελληνικό drone” και δείτε το στους… αιθέρες!

Επιμέλεια: Σωτήρης Σκουλούδης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης