Η Ζάκυνθος, στο μέσο της τουριστικής περιόδου, υποδέχεται στο μοναδικό της λιμάνι, τους επισκέπτες της, οι οποίοι με το που φτάνουν στο νησί αντικρίζουν τα σκουριασμένα, παροπλισμένα πλοία που βρίσκονται παρατημένα εκεί εδώ και καιρό.

Η εικόνα είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη. Έχεις την εντύπωση ότι βρίσκεσαι σε τριτοκοσμικό χερσαίο λιμάνι. Σου θυμίζει περισσότερο Ελευσίνα και Πέραμα. Τι και αν δεσμεύτηκαν οι υπεύθυνοι των εταιριών στο Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου; Τι κι αν βγήκαν επίσημες ανακοινώσεις που βεβαίωναν για την απομάκρυνση των πλοίων; Επί της ουσίας τίποτα δεν έχει γίνει για ένα ακόμη καλοκαίρι. Τα πλοία βρίσκονται εκεί και ασχημαίνουν τον τόπο και μολύνουν με την σκουριά τους επειδή κάποιοι βολεύονται έτσι καθώς ξοδεύουν λιγότερα για την συντήρηση τους.

Το «Φώσκολος»

Το πλοίο «Φώσκολος», πουλήθηκε από την θυγατρική της ΑΝΕΖ, μετονομάστηκε σε «Φως» και ήδη έχει αναρτήσει σημαία Παναμά. Η νέα πλοιοκτήτρια, δεσμεύτηκε να το πάρει από το νησί, αλλά σύμφωνα πληροφορίες διαπραγματεύεται και εκείνη την εκ νέου πώλησή του. Ως εκ τούτου, βολεύεται με την παρόπλισή του, αφού τα έξοδα για περιοχές που δέχονται παροπλισμένα πλοία είναι τεράστια. Αν ρίξει κάπου αρόδου, τότε χρειάζεται προσωπικό πάνω στο πλοίο. Αφήνοντας το στην Ζάκυνθο δεν της στοιχίζει τίποτα καθώς μοναδικό έξοδο είναι η εταιρία φύλαξης που βρίσκεται να το προσέχει με ένα Ι.Χ. πάνω στον καταπέλτη του.

Το «Ζάκυνθος Ι»

Το «Ζάκυνθος Ι» ανήκει στην ναυτιλιακή εταιρία λαϊκής βάσης ΑΝΕΖ. Το πλοίο, για να ξαναμπεί σε γραμμή χρειάζεται περίπου 3.000.000 ευρώ για τις απαιτούμενες εργασίες προσαρμογής του στις ναυτικές νομοθεσίες. Θεωρείται δε απίθανο να συντηρηθεί καθώς η αξία του είναι μικρότερη από τα έξοδα «φρεσκαρίσματος». Το πλοίο βρίσκεται δεμένο – επί της ουσίας παρατημένο – στον καλύτερο και πρόσφατα ανακατασκευασμένο ντόκο, που στοίχισε εκατομμύρια στους φορολογούμενους πολίτες.

Τα προηγούμενα  χρόνια, έγιναν μάχες για να φτιαχτεί το συγκεκριμένο σημείο του λιμανιού, με σύγχρονες μεθόδους. Όλη η Ζάκυνθος περίμενε να δέσει κάποιο πλοίο σύνδεσης με Ιταλία ή άλλο της γραμμής, καθώς παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια και καλύτερη συνθήκες για την φορτωεκφόρτωση εμπορευμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες κανείς δεν αντιδρά για την παραμονή του εκεί γιατί οι μέτοχοι είναι αρκετοί (καθώς πρόκειται για εταιρία λαϊκής βάσης) και θέλουν να τους έχουν ζωντανές τις ελπίδες μη χρεοκοπίας της εταιρίας. Οι τοπικές αρχές δεν αντιδρούν γιατί οι μέτοχοι είναι και ψηφοφόροι  και οι ψήφοι χρειάζονται για όποιον θέλει να εκλεγεί ή να παραμείνει στη Νομαρχία, στο Δήμο ή στην Βουλή.

Το “Ελύτης”

Η ΑΝΜΕΖ είναι η μόνη Ζακυνθινών συμφερόντων εταιρία, από τις πλοιοκτήτριες των παροπλισμένων πλοίων, που παραμένει ζωντανή και που δραστηριοποιείται στις ελληνικές θάλασσες. Ο «Ελύτης», βρίσκεται στο λιμάνι, επειδή λόγω κρίσης έχει καθυστερήσει η ανακατασκευή του και η μετατροπή του σε φορτηγό πλοίο. Είναι η μόνη εταιρία του νησιού, που γνωρίζει το πρόβλημα και συνεχώς παρουσιάζεται, για να ζητήσει παράταση μέχρι το επιθυμητό. Το δε πλοίο, είναι σίγουρο, πως θα μπει σε διαδικασίες ανακατασκευής και δρομολόγησης. Όμως και αυτό, κρύβει την ομορφιά του νέου μόλου που πρόσφατα κατασκευάστηκε και στοίχισε πάνω από τρία εκατομμύρια ευρώ.

Αναπάντητα ερωτήματα

Δικαίως λοιπόν αναρωτιούνται οι κάτοικοι της Ζακύνθου. Το Λιμενικό Ταμείο, τι κινήσεις κάνει για την νόμιμη απομάκρυνσή τους; Τι έξοδα πληρώνουν οι εταιρίες για τα παροπλισμένα πλοία (ειδικά το «Φως» που φέρει σημαία Παναμά); Πότε το Νομαρχιακό Συμβούλιο συζήτησε το θέμα για να βρεθεί ή να προταθεί λύση; Πότε η μειοψηφία του Νομαρχιακού Συμβουλίου το έθεσε προ ημερήσια διάταξης; Παρά τις παρεμβάσεις του τύπου, τι είναι εκείνο που απομακρύνει την αντιπολίτευση από το πρόβλημα; Πότε ασχολήθηκε το Δημοτικό Συμβούλιο με την εικόνα της πόλης; Πότε οργάνωσε πανζακυνθιακή συγκέντρωση – διαμαρτυρία στο λιμάνι, το Επιμελητήριο; Γιατί κλείνει το λιμάνι επειδή έπεσε η τιμή στο λάδι και όχι για τα πλοία που υποβαθμίζουν μια ολόκληρη πόλη; Πότε οι επιχειρηματίες της παραλιακής, κατέβηκαν με μαύρες σημαίες στο λιμάνι; Αληθεύουν τα όσα ακούγονται περί «λαδώματος», διότι αυτό συμφέρει οικονομικά τον ιδιοκτήτη και όχι η απομάκρυνση του πλοίου; Πώς γίνεται κάθε ιστιοφόρο που μπαίνει στο λιμάνι, μέσα σε μερικά λεπτά να έχει μπροστά του τον υπεύθυνο με το μπλοκ λιμενικών τελών του Λιμενικού Ταμείου και τα παροπλισμένα να ρεμβάζουν αδιάφορα; Γιατί κανείς για χρόνια δεν ενδιαφέρεται για την οικολογική καταστροφή του λιμανιού και της θάλασσας, από τις σκουριές και τη σαπίλα των πλοίων;

Πηγή: εφ. Ημέρα τση Ζάκυθος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης