Εγκληματικά λάθη, «στοχευμένη» παραπληροφόρηση στους χειριστές των πυροσβεστικών εναέριων μέσων  κι…ανεξήγητη ολιγωρία από  υψηλόβαθμα στελέχη της Πυροσβεστικής «δείχνουν» τα νέα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ογκώδη δικογραφία για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι με τους 102 νεκρούς τα οποία επαναφέρουν το αίτημα του 6ου τακτικού ανακριτή Αθανάσιου Μαρνέρη για αναβάθμιση της κατηγορίας από πλημμέλημα σε κακούργημα και για άλλα πρόσωπα.

Επιμένει ο ανακριτής στη δίωξη για κακούργημα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κρίσιμα έγγραφα που εντοπίστηκαν από τις εφόδους του ανακριτή στις αρμόδιες υπηρεσίες, απόρρητα σχεδιαγράμματα και ημερολόγια που καταγράφουν τον ακριβή χρόνο που «πέταξαν» τα εναέρια πυροσβεστικά μέσα, οδηγούν, όπως φαίνεται τον κ. Μαρνέρη να επανέλθει στο αίτημά του, το οποίο είχε απορριφθεί προ διμήνου από την Εισαγγελία, ζητώντας ν’ ασκηθεί συμπληρωματική ποινική δίωξη για θανατηφόρα έκθεση κατά συρροή και έκθεση από την οποία προκλήθηκαν βαριές σωματικές βλάβες στους παθόντες.

Νέους κατηγορουμένους «φωτογραφίζουν» τα στοιχεία

Στο «κάδρο» των ποινικών ευθυνών αυτή τη φορά εκτιμάται ότι μπαίνουν, εκτός από ήδη κατηγορουμένους για την τραγωδία στο Μάτι και άλλα υψηλόβαθμα στελέχη της Πυροσβεστικής που μέχρι τώρα ήταν στο απυρόβλητο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Καθοριστικές είναι οι καταθέσεις των χειριστών των εναέριων πυροσβεστικών μέσων που καταδεικνύουν τη μεγάλη καθυστέρηση στην  έγκαιρη κινητοποίηση και αντιμετώπιση της πυρκαγιάς  με δεδομένο ότι «γνώση της κατάστασης υπήρχε από τις 16:41 και εκ νέου ενημέρωση από τον αρμόδιο για την περιοχή του Νταού Πεντέλης Διοικητή του Πυροσβεστικού Σταθμού στις  16:54».

Τι αποκαλύπτουν οι πιλότοι

Ενδεικτικές  ωστόσο της ολιγωρίας  που κράτησε στο έδαφος εκείνα τα κρίσιμα λεπτά τα εναέρια μέσα είναι οι  δύο συμπληρωματικές καταθέσεις  που έλαβε ο ανακριτής, πριν από λίγες ημέρες. Σε αυτές, ερωτώμενοι, με βάση τα δεδομένα που προκύπτουν  με βάση νέα έγγραφα, ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του ενός εκ των πέντε σινούκ που πήρε εντολή να επιχειρήσει στην  περιοχή της Πεντέλης, κατέθεσε ότι η απογείωση  του από το αεροδρόμιο των Μεγάρων  έγινε στις 18:10 και όχι στις  17.00, όπως αρχικά είχε ενημερωθεί από το ημερολόγιο πτήσεων.

Σύμφωνα με τα έγγραφα που επέδειξε ο ανακριτής «προκύπτει  ότι εκείνη την ημέρα  υπήρχαν τουλάχιστον  πέντε διαθέσιμα σινούκ , τα οποία εφόσον είχαν ζητηθεί από το ΕΣΚΕ και είχαν εγκριθεί από το ΓΕΕΘΑ , θα μπορούσαν  να είχαν επιχειρήσει στο Νταού Πεντέλης» .

Ανακριτής: Μπορείτε να μας πείτε αν επιχειρούσαν και τα πέντε σινουκ , σε χρόνο από τις 17.15 έως τις 18.30 πόσο ωφέλιμο νερό σε τόνους θα μπορούσαν να είχαν ρίξει;

Μάρτυρας:  Κάθε ελικόπτερο θα μπορούσε να κάνει τουλάχιστον πέντε ρίψεις , κατά μέσο όρο στην περιοχή. Ο κάδος, που φέρει κάθε σινούκ, έχει πέντε τόνους ωφέλιμο νερό.  Συνεπώς από τις  17.15 έως τις 18.30 και εφόσον είχαν ζητηθεί τα παραπάνω σινούκ , θα μπορούσαν να είχαν ρίξει στις περιοχές ( Νταού Πεντέλης, Βουτζά, Μάτι )  συνολικά 125 τόνους νερού . Αν αυτό γινόταν σίγουρα θα βοηθούσε  πάρα πολύ στην εξέλιξη  της πυρκαγιάς εκείνη την ημέρα, κυρίως όμως, αν επιχειρούσαν κατά την έναρξη της πυρκαγιάς. Αυτό μαθαίνουμε και στα σεμινάρια, ότι τη φωτιά πρέπει να την προλαβαίνουμε στην αρχή, γιατί μετά μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη.

Αναξιοποίητα όλα τα διαθέσιμα πυροσβεστικά μέσα

Καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της πυρκαγιάς που στοίχισε τόσες ανθρώπινες ζωές φαίνεται ότι έπαιξε , σύμφωνα με τα στοιχεία του ανακριτή, το γεγονός ότι οι αρμόδιοι όχι μόνο παρέλειψαν να χρησιμοποιήσουν όλα τα εναέρια και επίγεια πυροσβεστικά μέσα που είχαν στη διάθεσή τους αλλά παρότι το γνώριζαν αυτό, δεν οργάνωσαν ένα σχέδιο  εκκένωσης ή απομάκρυνσης και διάσωσης των κατοίκων, ενώ είχαν αυτή τη δυνατότητα. Συγκεκριμένα:

*Υπήρξε  πλήρης απουσία εναέριας επιτήρησης στην περιοχή η οποία θεωρείτο μάλιστα υψηλής επικινδυνότητας,  από τις 11:00 έως τις 19:00,   που  έχει σκοπό την γρήγορη κατάσβεση της φωτιάς με όλη τη διαθέσιμη δύναμη.

*Αν και οι αρμόδιοι γνώριζαν ότι είχαν διαθέσιμα  επίγεια και εναέρια μέσα  είτε  δεν τα αξιοποίησαν καθόλου για την κατάσβεση της πυρκαγιάς στο Μάτι , είτε τα  χρησιμοποίησαν  για την κατάσβεση φωτιάς σε περιοχές, που δεν υπήρχε κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές .

* Δεν κινητοποιήθηκαν οι δυνάμεις που διαθέτει το ΓΕΕΘΑ

*Ενώ υπήρχαν διαθέσιμα  10 σινούκ δεν αξιοποιήθηκαν . Απογειώθηκε μόνο ένα  σινούκ από το αεροδρόμιο των Μεγάρων για να επιχειρήσει στο Μάτι  και αυτό είναι το μόνο εναέριο μέσο καταγεγραμμένο στο χειρόγραφο και  ηλεκτρονικό ημερολόγιο.

* Με τις ιδιότητές τους  μπορούσαν να προβλέψουν το βαρύτερο αποτέλεσμα, που τελικά επήλθε αποδεχόμενοι  αυτό, καθώς δεν  αξιοποίησαν έγκαιρα σχέδιο εκκένωσης  από τις 17.30 εώς τις 17.45  ξεκινώντας από τον Ν. Βουτζά και εν συνεχεία στο Μάτι και στο Κόκκινο Λιμανάκι.

* Παρότι υπήρχαν διαθέσιμες σωστικές λέμβοι που ανήκαν στην Πρώτη ΕΜΑΚ που ήταν στην Ελευσίνα, ουδέποτε δόθηκε εντολή στα πληρώματα της να μεταβούν στην περιοχή.

Έστελναν  τα εναέρια μέσα για ανεφοδιασμό σε κλειστό αεροδρόμιο

Ερωτήματα ωστόσο προκαλεί και το γεγονός ότι δε χρησιμοποιήθηκαν τα μισθωμένα πυροσβεστικά αεροσκάφη αλλά και δόθηκε εντολή  για  μεσοστάθμευση των εναέριων μέσων στο αεροδρόμιο Ελευσίνας  το οποίο από τις 14:27 την ημέρα της  φονικής πυρκαγιάς, είχε κλείσει λόγω ισχυρών ανέμων και όχι σε  άλλα αεροδρόμια (όπως στο Τατόι, την Πάχη Μεγάρων, στο ελικοδρόμιο Νέας Μάκρης ή στο Ελευθέριος Βενιζέλος που ήταν ανοικτά).

Ολιγωρία χωρίς λογική αλλά με ενδεχόμενο  δόλο!

Τα στοιχεία που έχει στα χέρια του ο ανακριτής κατατείνουν πως αν από την αρχή και δη από τις 16.50 έως τις 17:30  επιχειρούσαν  στην περιοχή, τρία εναέρια μέσα και στη συνέχεια έως δηλ. τις 18:30 άλλα τρία, ο κίνδυνος θα είχε αποφευχθεί. Για το λόγο αυτό, καταλογίζει μάλιστα ενδεχόμενο δόλο σε συγκεκριμένα πρόσωπα τα οποία, όπως σημειώνει, εξέθεσαν όχι μόνο σε κίνδυνο τους κατοίκους αλλά τους άφησαν και αβοήθητους. 

Υψηλόβαθμα στελέχη της Πυροσβεστικής όμως τονίζει ο ανακριτής είτε απουσίαζαν είτε επέλεξαν να παραμείνουν στην Κινέτα αν και γνώριζαν το μέγεθος του κινδύνου από την πυρκαγιά στο Μάτι. Ο κ. Μαρνέρης δεν παραλείπει ωστόσο να επισημάνει την ανέλιξη που είχαν στην καριέρα τους συγκεκριμένα πρόσωπα, αφήνοντας εμμέσως να διαφανεί πως με τις ενέργειές τους που δεν έχουν λογική εξήγηση,  ενδεχομένως επεδίωκαν να στήσουν «παγίδα» σε άλλους, προσδοκώντας ωφελήματα  και ευνοϊκή μεταχείριση που στη συνέχεια πέτυχαν.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί ο παράλληλος κύκλος των μαρτυρικών καταθέσεων που, όπως όλα δείχνουν, ενισχύουν το ανακριτικό αίτημα προς την  Εισαγγελία της Αθήνας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης