Το κυβερνητικό σχέδιο της ΝΔ για τις νέες υποδομές στην Ελλάδα με τίτλο «Ανάπτυξη και νέες δουλειές», παρουσίασε ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας ότι «οι σχετικές επενδύσεις έχουν ήδη κοστολογηθεί σε 10-12 δισ. ευρώ μέχρι το 2023, γεγονός που θα αποφέρει έως 2% πρόσθετη αύξηση του ΑΕΠ ετησίως, αλλά κυρίως θα δημιουργήσει 240.000 νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας εντός της επόμενης τετραετίας».

Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνονται ένας νέος οδικός άξονας που θα παρακάμπτει την Αττική συνδέοντας την Υλίκη με την Ελευσίνα, η σύνδεση των αποκομμένων μεγάλων πόλεων με τους κεντρικούς εθνικούς άξονες, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, η ενεργειακή διασύνδεση των νησιών,  η επέκταση σε όλη τη χώρα του φυσικού αερίου και η επίλυση του χρόνιου προβλήματος των απορριμμάτων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 «Πρόκειται για έναν πλήρη προγραμματικό χάρτη με έργα εθνικής εμβέλειας σε κάθε τομέα, από τις οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές μέχρι τη διαχείριση των φυσικών πόρων, την Ενέργεια, τα κτίρια και τις ψηφιακές υποδομές», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης σημειώνοντας ότι δεν είναι ένα ακόμη ευχολόγιο, αλλά ένα σχέδιο ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο.

Ιδιωτική χρηματοδότηση των έργων

Παράλληλα, ως ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει, ανήγγειλε ότι «η διαχείριση των φυσικών πόρων και των υποδομών επί της διακυβέρνησης της ΝΔ θα παρακολουθείται από ειδική επιτροπή, υπό τον πρωθυπουργό. Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην ιδιωτική χρηματοδότηση των έργων, ώστε να καταστεί ταχύτερη αλλά και πιο οικονομική η υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Υποδομών. Και αυτό, γιατί είναι οξύμωρο σε μια χώρα που έχει περάσει τόσο μακρά οικονομική κρίση η χρηματοδότηση των έργων να έχει ακόμη και σήμερα ιδιωτική συμμετοχή μόλις 10-15%, όταν στη Μ. Βρετανία αυτή ξεπερνά το 60%», ανέφερε χαρακτηριστικά.  Το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει και την αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα στον σχεδιασμό των έργων, με το πρωτοποριακό εργαλείο «προτάσεις καινοτομίας», κατά το παράδειγμα κρατών που έχουν υιοθετήσει με πολύ μεγάλη επιτυχία το συγκεκριμένο μοντέλο. Το εργαλείο αυτό θα επιτρέπει σε ιδιωτικούς φορείς να μπορούν να διαμορφώσουν και να υποβάλουν προτάσεις έργων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έργα για τους πολίτες και όχι για τους εργολάβους

Όλα τα έργα θα σχεδιαστούν με απολύτως διαφανείς και ευέλικτες διαδικασίες και θα υλοποιηθούν βάσει του πραγματικού συμφέροντος των πολιτών και όχι των εργολάβων, ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε ότι «εμείς θα καθορίσουμε τις αναπτυξιακές προτεραιότητες και όχι όσοι έχουν συμφέρον να μας εγκλωβίσουν σε έργα που δεν περνούν την αυστηρή δοκιμασία της σχέσης κόστους-οφέλους».

Ο προγραμματικός χάρτης της ΝΔ για τις Υποδομές μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:

– Οδικές Υποδομές

– Κατασκευή τριών μεγάλων οδικών έργων στην Αττική

Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μήκους 50 χιλιομέτρων που θα συνδέει απευθείας την Υλίκη με την Ελευσίνα. Πρόκειται για ένα έργο πνοής, είπε ο κ. Μητσοτάκης, που θα συνδέσει τις δύο εθνικές οδούς  (Αθηνών- Θεσσαλονίκης και Αθηνών Πατρών) παρακάμπτοντας επί της ουσίας την Αθήνα και την Αττική και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής, είναι έργο εξαιρετικά σημαντικό και εμβληματικό.

Επέκταση της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο Ελληνικό. Αυτήν θα προωθήσει η επόμενη κυβέρνηση προκειμένου να υπάρχει και δρόμος ταχείας κυκλοφορίας προς το εμβληματικό πρότζεκτ του Ελληνικού.

Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Μια υπόσχεση δεκαετιών θα γίνει επιτέλους πράξη.  

– Σύνδεση των αποκομμένων πόλεων με το Κεντρικό Οδικό Δίκτυο. Μεταξύ άλλων το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει τη σύνδεση:

  • Της Δράμας με την Εγνατία οδό
  • Του Καρπενησίου με τη Λαμία
  • Της Έδεσσας και των Γιαννιτσών με τον ΠΑΘΕ 
  • Της Κακαβιάς με τα Ιωάννινα.

– Επιτάχυνση της Ολοκλήρωσης του Κεντρικού Οδικού Δικτύου, και συγκεκριμένα:

  • Του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος
  • Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
  • Κατασκευή του ΒΟΑΚ με ενιαία δημοπράτηση του τμήματος Χανιά – Αγ. Νικόλαος 

– Σιδηροδρομικές Υποδομές 

  • Αναβάθμιση και συντήρηση του σιδηροδρομικού και του προαστιακού δικτύου. Αδιαπραγμάτευτος στόχος είναι στο τέλος της τετραετίας το ταξίδι Αθήνα- Θεσσαλονίκη να χρειάζεται 3 ώρες. 
  • Σύνδεση του Ρίου με το νέο λιμάνι της Πάτρας.
  • Νέα χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη – Καβάλα και εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης μέχρι την Αλεξανδρούπολη.

– Ολοκλήρωση του μετρό στη Θεσσαλονίκη (χωρίς μουσαμάδες). 

Κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα (‘Αλσος Βεΐκου – Γουδή) με επέκταση από το ‘Αλσος Βεΐκου στον Περισσό και από το Γουδή στην Κατεχάκη ώστε να απολήγει στις γραμμές 1 και 3 αντίστοιχα και να βελτιωθεί η συνδεσιμότητα του Δικτύου, καθώς με το σημερινό σχεδιασμό η γραμμή 4 δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του επιβατικού κοινού της Αττικής.

– Ενεργειακές Υποδομές

  • Ολοκλήρωση των διασυνδέσεων των νησιών:
  • Σύνδεση της Κρήτης με την Αττική και των Δωδεκανήσων με την Κρήτη
  • Σύνδεση της Ικαρίας και της Σάμου με τις Κυκλάδες και των Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα. 
  • Σύνδεση των νησιών του Β. Αιγαίου με την Αν. Μακεδονία.
  • Προώθηση συστημάτων ανάκτησης ενέργειας από τα απορρίμματα, πάντοτε παράλληλα με την ανακύκλωση. 

Κριτική στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ

Ο κ. Μητσοτάκης άσκησε κριτική στην μέχρι τώρα πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και υποστήριξε:

-πετσόκοψε τις δημόσιες επενδύσεις κατά 2 δισ. ευρώ την περίοδο 2016-2018 για να «πετύχει» τα περιβόητα υπερπλεονάσματα. Σημείωσε ότι ” εμείς δεσμευόμαστε ότι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων θα υλοποιηθεί στο ακέραιο και ότι θα αξιοποιήσουμε κάθε ευρώ ιδιωτική συμμετοχής”.

-πάγωσε επί 4 χρόνια εμβληματικές επενδύσεις που ήταν έτοιμες να ξεκινήσουν, όπως το Ελληνικό -κρανίου τόπος και μνημείο ανικανότητας της σημερινής κυβέρνησης-, και την κατασκευή του Βόρειου ‘Αξονα της Κρήτης

-προχώρησε σε αναιτιολόγητες κατατμήσεις έργων για να κάνει φωτογραφικούς διαγωνισμούς -όπως πχ στο Πάτρα-Πύργος για να πάρει κάποιος κυβερνητικός φίλος κομμάτια, με επιπλέον καθυστερήσεις

-αύξησε αναιτιολόγητα τις τιμές διοδίων και διπλασίασε τον αριθμό τους, με τη χώρα να καταβάλλει καθυστερημένα το κόστος της πολιτικής «Δεν πληρώνω».

-επαίρεται για την υλοποίηση έργων που όχι μόνον είχαν δρομολογηθεί επί ΝΔ, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ τα πολεμούσε ως αντιπολίτευση, όπως η εμπλοκή της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια και της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά

Συνοψίζοντας την διαφορά των δύο κυβερνήσεων είπε ότι ΝΔ έστω και με λάθη και καθυστερήσεις παρήγαγε αποτελέσματα ακόμη και την περίοδο της κρίσης, αντίθετα η συνεισφορά του ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αρχή το κίνημα δεν πληρώνω, είναι τα ψεύτικα δάκρυα για τις συμβάσεις παραχώρησης των αεροδρομίων, ο πόλεμος κατά της COSCO.

Αναγκαία η πολιτική αλλαγή

Το πρόγραμμα της ΝΔ, είπε ο κ. Μητσοτάκης, έχει διδαχθεί από το παρελθόν, από αποτελέσματα αλλά και αστοχίες δεκαετιών και εντάσσεται σε ένα συνολικό αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας. Ξεπερνούμε και τις επικαλύψεις φορέων και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες. Ο σχεδιασμός θα είναι ενιαίος και περιλαμβάνει καλή συνεργασία με τους περιφερειάρχες και γι αυτό δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στις περιφερειακές εκλογές, ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.

Σημαντικά δεν είναι μόνο τα νέα έργα, είπε ο κ. Μητσοτάκης αλλά και η συντήρηση των παλαιών έργων που πολλές φορές καταρρέουν. Εδώ είπε είναι αναγκαίο ένα Εθνικό μητρώο υποδομών με καθορισμό υπευθύνου και έξυπνα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε και στις διαφανείς και ευέλικτες διαδικασίες με το μικρότερο δυνατό κόστος προς όφελος πάντα των πολιτών. “Δεν υποσχόμαστε τα πάντα στους πάντες…το σχέδιό μας δεν είναι προεκλογικές υποσχέσεις…λέμε αντίο στις πολιτικές παρεμβάσεις, στις κατατμήσεις και στις κάθε λογής εξυπηρετήσεις”. Μίλησε για την επέκταση των συμπράξων με τον ιδιωτικό τομέα ενώ αναφέρθηκε και στις συμβάσεις παραχώρησης λέγοντας ότι “η επέκταση της σημαντικότερης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού θα τεθεί σε διαγωνισμό πριν την λήξη της το 2024”.

Κλείνοντας ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε το βασικό του πολιτικό μήνυμα ότι “για να υλοποιηθούν όλα αυτά χρειάζεται μία μεγάλη πολιτική αλλαγή, το 2019 είναι έτος εκλογών και θα χρειαστούμε την συμμετοχή όλων των πολιτών, αξίζουμε καλύτερα και μπορούμε να το κάνουμε πράξη”.

Χατζηδάκης: Ιδιώτες θα μπορούν να καταθέτουν προτάσεις για νέα έργα

Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ και αρμόδιος για το γαλάζιο κυβερνητικό πρόγραμμα, Κωστής Χατζηδάκης, ανέπτυξε τις τρεις προτεραιότητες του σχεδιασμού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με στόχο την αντιμετώπιση τριών μεγάλων προβλημάτων.

Πρώτον, όπως επισήμανε, η χώρα δεν έχει σήμερα δυστυχώς με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης σχεδόν καθόλου ώριμα έργα. “Δεν είναι κανένα μυστικό, το γνωρίζει ο τεχνικός κόσμος της χώρας. Η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει φροντίσει για την επόμενη ημέρα” είπε και τόνισε ότι χρειάζονται νέα εργαλεία που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες, με σεβασμό στη διαφάνεια.

Ένα από αυτά τα εργαλεία, ανακοίνωσε ο κ.Χατζηδάκης, είναι οι προτάσεις καινοτομίας για νέα έργα που θα κατατίθενται από ιδιωτικούς φορείς, θα αξιολογούνται από κρατικά όργανα. στη δημοπράτηση τους θα συμμετέχουν και άλλοι ιδιώτες και με βάση τις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε ΕΕ, τα έργα θα περνούν όπως είπε γρήγορα από τη θεωρία στην πράξη.

Δεύτερον, ο κ.Χατζηδάκης επισήμανε ότι η χώρα δεν έχει αρκετούς πόρους, καθώς το ΕΣΠΑ δεν αρκεί και η χώρα έχει συγκεκριμένες δημοσιονομικές δεσμεύσεις μέχρι το 2060. “Θα αγωνιστούμε για να τις αλλάξουμε, εν τω μεταξύ πρέπει να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως ΣΔΙΤ, συμπράξεις παραχώρησης, SLAs” δήλωσε και υποστήριξε ότι έτσι θα έχουμε ιδιωτικές επενδύσεις με διαφανείς διαδικασίες χωρίς το κράτος να χρειαστεί να βάλει το χέρι στην τσέπη.

Έφερε ως παράδειγμα τις ΣΔΙΤ για διαχείριση απορριμμάτων σε Ήπειρο, Ηλεία και Σέρρες, σημειώνοντας ότι το αντίστοιχο έργο στην Αττική το σταμάτησε η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου και δηλώνοντας βέβαιος ότι ο Γιώργος Πατούλης ως νέος περιφερειάρχης θα το προχωρήσει.

Τρίτον, ο κ.Χατζηδάκης τόνισε ότι χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός, καθώς η χώρα πάσχει από έλλειψη μακροχρόνιου σχεδίου και αδυναμία συντονισμού της κεντρικής διοίκησης με τις περιφέρειες, “σαν να είμαστε σε διαφορετικά κράτη”. Είπε ότι οι περιφέρειες και η κεντρική διοίκηση πρέπει να είναι σε στενή συνεργασία και δήλωσε βέβαιος ότι η αυριανή κυβέρνηση της ΝΔ με τον κ.Μητσοτάκη πρωθυπουργό θα συνεργαστεί άψογα με τους περιφερειάρχες.

«Η χώρα δε μπορεί να χάνει άλλο χρόνο, ο τεχνικός κόσμος της χώρας δε μπορεί να καταδικαστεί στην ανεργία», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ.

Κώστας Καραμανλής: Εθνικό Μητρώο Υποδομών και βαθμολόγηση των εργολάβων- Εγκληματικές καθυστερήσεις στο Ελληνικό

«Είναι η ώρα να ετοιμάσουμε την νέα γενιά έργων της επόμενης 10ετίας που έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Με σχέδιο και συνοχή, όπως το 2004-2009, όταν άλλαξε ο σχεδιασμός του οδικού και σιδηροδρομικού χάρτη της χώρας» τόνισε από την πλευρά του ο τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ, βουλευτής Σερρών, Κώστας Καραμανλής.

Σημείωσε ότι καταρχήν πρέπει να απαντηθεί μια καίρια ερώτηση: «Ποιος έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό των εθνικής σημασίας έργων υποδομής; Ο Υπουργός; Ο Περιφερειάρχης; Ο Δήμαρχος; Όλοι μαζί; Ποιος ιεραρχεί και με ποια κριτήρια, ώστε ο ορθολογισμός να επικρατήσει της μικροπολιτικής;».

Ο κ.Καραμανλής εκτίμησε ως εκ τούτου ότι ο κεντρικός σχεδιασμός μεγάλων έργων υποδομής πρέπει να υπάγεται στο πρωθυπουργικό γραφείο.

Κατηγόρησε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι στα τέσσερα τελευταία χρόνια δεν ξεκίνησε κανένα μεγάλο έργο υποδομής, αλλά «χορτάσαμε από εικονικές εξαγγελίες φαραωνικών έργων».

Έκανε λόγο για καταστροφικές κι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε εμβληματικές επενδύσεις, όπως το «Ελληνικό», η επένδυση της «COSCO» και η γραμμή 4 του Μετρό. Κατηγόρησε Τσίπρα- Σπίρτζη ότι έκοψαν πολλές κορδέλες σε έργα που οραματίστηκαν, ξεκίνησαν και σχεδόν ολοκλήρωσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Έκανε επίσης λόγο για υπέρβαση χρονοδιαγραμμάτων και ασυνήθιστα μεγάλες εκπτώσεις. «Στην πλειοψηφία έργων Γ’ ΚΠΣ και ΕΣΠΑ, το 45% των εργολαβιών είχε έως 50%, ενώ το 25% πάνω από 50%» σημείωσε, καταγγέλλοντας ότι τις περισσότερες φορές το τελικό κόστος ξεπέρασε όχι απλώς την προσφορά, αλλά και τον αρχικό προϋπολογισμό.

Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν έχει ξεκινήσει κανένα νέο μεγάλο έργο υποδομής και δεν υπάρχουν καν ώριμες μελέτες, ότι έχει αφήσει τις βασικές υποδομές της χώρας χωρίς συντήρηση, αλλά και για απαξίωση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.

«Το σοβαρότερο πρόβλημα που θα έχει να αντιμετωπίσει η επόμενη κυβέρνηση είναι η απουσία ωρίμανσης μελετών και έργων και οι περιορισμένοι πόροι. Γιατί λεφτά δεν υπάρχουν» σχολίασε, αναφερόμενος εμμέσως πλην σαφώς στην περίφημη ρήση του Γιώργου Παπανδρέου το 2009.

Ο κ.Καραμανλής ξεκαθάρισε ότι η ΝΔ δε θα αλλάξει το Νόμο Δημοσίων Συμβάσεων 4412. Θα φέρει όμως νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως τις «Πληρωμές Διαθεσιμότητας» [«availability payments»] και τις «καλά σχεδιασμένες Συμβάσεις Παραχώρησης» που έχουν ανταποδοτικότητα. Αναφέρθηκε και εκείνος στο λεγόμενο Unsolicited Proposals ή “Προτάσεις Καινοτομίας”, κάτι που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ε.Ε: Ο επενδυτής παραδίδει στις υπηρεσίες του υπουργείου μελέτη για έργο, με πλήρη κοστολόγηση, χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα, εκμετάλλευση, η υπηρεσία την αξιολογεί και μπορεί να κάνει 2 διαγωνιστικές διαδικασίες: Εάν κρίνει ότι η μελέτη είναι τεχνικά καλή και πλήρης, κάνει ανοικτό διαγωνισμό. Αντίθετα, εάν η Υπηρεσία κρίνει ότι η ιδέα είναι καλή και το έργο βιώσιμο, αλλά η μελέτη δεν είναι πλήρης τεχνικά, τότε θέτει σε δημόσια διαβούλευση την παραδοτέα μελέτη.

«Με το χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο θα υλοποιήσουμε έργα κερδίζοντας και χρόνο και χρήμα» εκτίμησε, φέρνοντας ως παράδειγμα εφαρμογής των Unsolicited Proposals το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, ώστε να μην υπάρξει «μια επανάληψη του δράματος του Ελληνικού».

Αναφέρθηκε επίσης σε εργαλεία όπως η ανεξάρτητη επαλήθευση μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για ένταξη έργων στο «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Φυσικών Πόρων κι Ανάπτυξης Υποδομών» ή η τμηματική εκκίνηση έργων υποδομής, το «Πράσινο Ταμείο» για τη χρηματοδότηση αντιπλημμυρικών έργων.

Εξήγγειλε επίσης τη δημιουργία ψηφιακού«Εθνικού Μητρώου Υποδομών», μιας ενιαίας βάσης δεδομένων, που θα περιλαμβάνει όλα τα έργα υποδομής της χώρας και ποιος φορέας είναι αρμόδιος για τον τακτικό έλεγχο και τη συντήρησή τους. “Όλα τα έργα Υποδομών θα έχουν έναν μοναδιαίο αριθμό για να τελειώνει το πρόβλημα με το μπαλάκι των ευθυνών” δήλωσε.

Εξήγγειλε επίσης την επίβλεψη Δημοσίων Έργων και Μελετών – όπου δεν επαρκεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων Επιβλεπόντων Μηχανικών – από πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες, καθώς και τη θεσμοθέτηση βαθμολογίου έργων, που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ε.Ε..

«Το κάθε έργο ή μελέτη θα βαθμολογείται, με συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια. Ο βαθμός θα αναρτάται διαδικτυακά στο ΕΣΗΔΗΣ και θα προσμετράται -με ειδικό συντελεστή– στη βαθμολογία του εργολάβου ή του μελετητή σε κάθε επόμενο διαγωνισμό. Έτσι θα επιβραβεύονται όσοι που υλοποιούν τα έργα τους εντός χρονοδιαγράμματος, χωρίς οικονομικές υπερβάσεις και με άριστο αποτέλεσμα» εξήγησε ο κ.Καραμανλής.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης