Ασφυκτικές πιέσεις ασκούνται από τη Γερμανία προκειμένου να κλείσει όπως-όπως το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της Volkswagen με τις αυξημένες εκπομπές ρύπων που διαπιστώθηκαν σε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Οι Γερμανοί αξιωματούχοι προσπαθούν να κρατήσουν εντός των συνόρων τους την έρευνα για την υπόθεση του «ένοχου» λογισμικούΤο σκάνδαλο του γερμανικού κολοσσού της VW το οποίο έφθειρε την «άτρωτη» εικόνα της αυτοκινητοβιομηχανίας αποτελεί, όπως φαίνεται, θέμα «ζωής και θανάτου» για τη γερμανική οικονομία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για τον λόγο αυτό, με «νύχια και με δόντια» οι Γερμανοί προσπαθούν να κρατήσουν εντός των συνόρων τους την έρευνα για την υπόθεση του «ένοχου» λογισμικού εξαπάτησης εκπομπών ρύπων το οποίο είχε τοποθετηθεί σε οχήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το τσουνάμι των αποζημιώσεων με το οποίο θα βρεθεί αντιμέτωπη η Volkswagen είναι σίγουρο ότι θα πλήξει καίρια την καρδιά της γερμανικής οικονομίας, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της.

Κλιμακώνοντας τις πιέσεις της η Γερμανία, αναζητεί ερείσματα και στη Δικαιοσύνη προκειμένου να Το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της Siemens εξακολουθεί να είναι ακόμη νωπό προκαλώντας τριγμούς ακόμη και σε πολιτικό επίπεδοκαταφέρει να «πάρει» όλες τις δικογραφίες που εκκρεμούν στις χώρες στις οποίες κυκλοφορούσαν τα αυτοκίνητα με το «πειραγμένο» λογισμικό. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκει να σταματήσει κάθε ποινική εμπλοκή της VW εκτός… Γερμανίας για να καταφέρει να βγει η αυτοκινητοβιομηχανία αλώβητη από αυτή την περιπέτεια. Και αυτό, γιατί, σύμφωνα με το γερμανικό δίκαιο, ο πανίσχυρος όμιλος της VW απειλείται μόνο με χρηματική ποινή και με καμία άλλη ποινική κύρωση.

Τον μεγαλύτερο όμως «εχθρό» η Γερμανία τον βρίσκει στο…«αμαρτωλό» παρελθόν της. Το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της Siemens εξακολουθεί να είναι ακόμη νωπό, προκαλώντας τριγμούς ακόμη και σε πολιτικό επίπεδο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η… εισαγγελική σύνοδος κορυφής στη Χάγη

Αντιμέτωπη, λοιπόν, με το κακό παρελθόν της βρέθηκε η Γερμανία, στη συνάντηση που είχαν στο πλαίσιο της Eurojust στη Χάγη, εισαγγελείς από 18 χώρες για την υπόθεση της Volkswagen. Εκεί, οι Γερμανοί εισαγγελείς …τα άκουσαν για τα καλά από τους συναδέλφους τους. Στη συνάντηση, η οποία θύμιζε Σύνοδο Κορυφής μεταξύ εισαγγελέων, η Ελλάδα κέρδισε τις εντυπώσεις.

Οι Έλληνες εισαγγελείς Ελένη Τουλουπάκη και Χρ. Τζούρας που είχαν μεταβεί στη Χάγη αντέδρασαν έντονα στην αξίωση που προέβαλαν οι Γερμανοί να παραδοθούν σ’ αυτούς όλες οι δικογραφίες που χειρίζονται για την υπόθεση και να τερματήσουν την έρευνα. Οι Γερμανοί ζήτησαν να ασκηθεί δίωξη για την υπόθεση με το “πειραγμένο” λογισμικό της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μόνο στη χώρα τους και να μην κινηθεί ποινική διαδικασία σε καμία άλλη χώρα. Σύμφωνα με του Γερμανούς εισαγγελείς, οι δικογραφίες που έχουν σχηματιστεί από τις άλλες χώρες θα πρέπει να αποσταλούν σ’ αυτούς γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρξει «επικάλυψη του αξιοποίνου».

Οι Έλληνες εισαγγελείς αντέδρασαν έντονα σ’ ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενθυμούμενοι άλλωστε την εμπειρία της Siemens. «Έκφράζουμε σοβαρές ανησυχίες για τον τρόπο χειρισμού της υπόθεσης από τη Γερμανία, επειδή στο παρελθόν είχαμε πολύ κακή εμπειρία από την υπόθεση της Siemens, όπου τα κακουργήματα μετατράπηκαν σε πλημμελήματα», είπαν οι δύο εισαγγελείς αφήνοντας άφωνους τους Γερμανούς συναδέλφους τους που ασκούσαν έντονες πιέσεις προκειμένου να χειριστούν αποκλειστικά οι ίδιοι την υπόθεση στη χώρα τους.

Η στάση των ελλήνων εισαγγελέων προκάλεσε αίσθηση, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως η πολυμελής αντιπροσωπεία των ΗΠΑ (όπου είχε διενεργηθεί μεγάλη έρευνα) τους έδωσε συγχαρητήρια. Αρνητικοί στις αξιώσεις των Γερμανών εμφανίστηκαν επίσης και οι εισαγγελικοί λειτουργοί από άλλες χώρες, όπως ΗΠΑ, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Γαλλία. Η Ελλάδα πρόκειται να συνεργαστεί στενά τόσο με τη Γαλλία όσο και με την Ιταλία για την ανταλλαγή στοιχείων και την παροχή τεχνογνωσίας που θα διευκολύνουν την πορεία της έρευνας.

Τελικά η συνάντηση της Χάγης αποφάσισε να επαναληφθεί προκειμένου οι Γερμανοί να εκθέσουν τα επιχειρήματα τους.

Η έρευνα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών

Στη χώρα μας συνεχίζεται από τον περασμένο Σεπτέμβριο η αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση που διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Ηλ. Ζαγοραίος προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες αξιόποινες πράξεις ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος όπως της απάτης σε βάρος του Δημοσίου που συνδέεται με τα… χαμένα για τα δημόσια ταμεία τεράστια χρηματικά ποσά από τα τέλη ταξινόμησης. Η έρευνα εκτείνεται από το 2011 και μετά ενώ δεν αποκλείεται να διευρυνθεί χρονικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, συμμετοχή στο σκάνδαλο εκπομπής ρύπων της VW φέρεται να έχει και η BOSCH για το επίμαχο λογισμικό.

Στο πλαίσιο της εισαγγελικής έρευνας κλήθηκαν να καταθέσουν υπάλληλοι του υπουργείου Μεταφορών για να διευκρινίσουν πόσα αυτοκίνητα VW, SEAT, SKODA, AUDI, τύπου, κυβικών, ιπποδύναμης, ντίζελ και βενζίνης κυκλοφορούν στην Ελλάδα και για ποιο χρονικό διάστημα Επίσης, ποιες εκπομπές ρύπων εξέπεμπαν τα οχήματα αυτά και ποια θα ήταν πραγματικά η εκπομπή ρύπων εάν δεν έφεραν το επίδικο λογισμικό. Ακόμη, εάν με βάση τις εκπομπές ρύπων τις οποίες «εμφάνιζαν» τα οχήματα αυτά, τα ποσά ταξινόμησης ή τα τέλη κυκλοφορίας θα ήταν χαμηλότερα και πόσα θα ήταν με βάση τους πραγματικούς ρύπους.

Σύμφωνα με μαρτυρικές καταθέσεις, που λήφθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, στην Ελλάδα κυκλοφορούν 21.000 αυτοκίνητα του γερμανικού κολοσσού που φέρουν το «ένοχο» λογισμικό οι ιδιοκτήτες των οποίων, εφόσον προκύψει ευθύνη τόσο της VW όσο και της BOSCH, θα μπορούν να κινηθούν δικαστικά.

Επιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης