Νέα δικογραφία για το σκάνδαλο των εξοπλιστικών πήρε τον δρόμο για τη Βουλή προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες του Γιάννου Παπαντωνίου, επί των ημερών του οποίο υπογράφηκε η «αμαρτωλή» σύμβαση Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής έξι φρεγατών τύπου «S» του Πολεμικού Ναυτικού.

Η εισαγγελέας Διαφθοράς Ελένη Ράικου έδωσε παραγγελία να ασκηθεί ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος, η δεύτερη μέσα σε 7 μήνες, για την επίμαχη σύμβαση η οποία προκάλεσε ζημία στο ελληνικό δημόσιο άνω των 30 εκ. ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με την παραγγελία της κ. Ράικου, ζητεί να απαγγελθεί κατηγορία για κακουργηματική απιστία στην υπηρεσία σε συνδυασμό μάλιστα με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου καταχραστών του Δημοσίου σε βάρος 11 πρώην στελεχών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας οι οποίοι συμμετείχαν στην επιτροπή διαπραγματεύσεων.

Ανάμεσά τους και ο πρώην Γενικός Γραμματέας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων Σπυρίδωνας Τραυλός.

Πρόκειται για τη σύμβαση που υπογράφηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 2003, έναντι συμβατικού τιμήματος τι381.578.580 ευρώ μεταξύ της εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. ως κύριου αναδόχου (και υποκατασκευαστή την εταιρεία THALES NEDER LAND B.V.) και του υπουργείου Εθνική Άμυνας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κατά την προκαταρκτική εξέταση διαπιστώθηκε πως η εν λόγω σύμβαση 09/03 υπογράφηκε κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας και των Κατευθυντήριων Οδηγιών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και να προκληθεί ζημία στην περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου.

Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν πλειάδα όρων της σύμβασης, οι οποίοι ενεργούν μονομερώς υπέρ της αναδόχου και της υποκατασκευάστριας εταιρίας και σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, με αποτέλεσμα την πρόκληση ζημίας στην περιουσία του. Ειδικότερα, προέκυψε ότι το χρηματοδοτικό κενό που υπολειπόταν προκειμένου να χρηματοδοτηθεί πλήρως το πρόγραμμα υπολογίσθηκε εσφαλμένα και δη
υψηλότερα του ορθού, με αποτέλεσμα, προκειμένου να καλυφθεί από τις ανάδοχες εταιρίες, να παραχωρηθούν σ’ αυτές ευμενέστεροι όροι ως ανταλλάγματα.

Στους όρους αυτούς συμπεριλαμβάνονται το ποσοστό αναπροσαρμογών του τιμήματος και ο σχετικός μαθηματικός τύπος των αναπροσαρμογών, οι οποίοι τροποποιήθηκαν υπέρ των αναδόχων εταιριών, καθώς και η ρήτρα μη υπέρβασης της ετήσιας αναπροσαρμογής τιμών, τόσο ως ποσοστό επί του πληθωρισμού, όσο και ως ποσοστό επί του αρχικού τιμήματος, η οποία δεν τέθηκε καθόλου στη σύμβαση, ενώ αυτό ήταν υποχρεωτικό και θα περιόριζε το ποσό κατά το οποίο αναπροσαρμόσθηκε το συμβατικό τίμημα και για τις δύο εταιρίες. Εξ αιτίας αυτών των όρων, η ζημία που επήλθε στο Δημόσιο, λόγω της επιβάρυνσης του συμβατικού τιμήματος, υπερβαίνει τα 31 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία περισσότερα από 23 εκατομμύρια ευρώ έχουν ήδη καταβληθεί.

Το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου S (Standard) του Πολεμικού Ναυτικού δρομολογήθηκε το έτος 2001, με απόφαση του τότε Υπουργού Εθνικής Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλου, όμως στην πορεία έγινε αντιληπτό ότι οι διαθέσιμες πιστώσεις δεν επαρκούσαν για έξι πλοία ή για τον πλήρη εκσυγχρονισμό τους.

Για το λόγο αυτό, η Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ και ο τότε Α/ΓΕΝ Αντώνιος Αντωνιάδης τάχθηκαν κατά της υλοποίησης του προγράμματος, επειδή, με δεδομένες τις διαθέσιμες πιστώσεις, επρόκειτο να καταλήξει σε σχετικά περιορισμένες βελτιώσεις στα ηλεκτρονικά
συστήματα των πλοίων και όχι στην αναβάθμιση της αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνάς τους, όπως επιθυμούσε το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησής του ήταν υπερβολικά εκτεταμένο, φθάνοντας έως το 2010, έτος κατά το οποίο τα πλοία θα είχαν υπερβεί το 30ό έτος της ηλικίας τους.

Παράλληλα, το κόστος της γενικής επισκευής (Μακράς Ακινησίας) των πλοίων δεν συμπεριλήφθηκε στον εκσυγχρονισμό, αλλά επιβάρυνε το Πολεμικό Ναυτικό. Περαιτέρω, το πρόγραμμα
περιλάμβανε υψηλό κόστος σχεδίασης / μελετών, το οποίο επιβάρυνε αποκλειστικά το συγκεκριμένο εκσυγχρονισμό, δεδομένου ότι η εταιρία δεν τον είχε προηγουμένως εφαρμόσει σε άλλο αντίστοιχο πρόγραμμα διεθνώς, καθώς και υψηλό κόστος διαχείρισης, η δε χρηματοδότησή του προέβλεπε επιβάρυνση των οροφών πιστώσεων δανείων από το έτος 2005 και μετά.

Για τους λόγους αυτούς, η Διεύθυνση Εξοπλισμών του Πολεμικού Ναυτικού έκρινε το πρόγραμμα τεχνολογικά, επιχειρησιακά και οικονομικά ασύμφορο, προκρίνοντας τη διάθεση των πιστώσεων για την απόκτηση ή ναυπήγηση νέων πλοίων. Παρ’ όλα αυτά, η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής
Άμυνας και της Γενικής Γραμματείας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων επέμειναν μέχρι τέλους στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης και την υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού. Αντίγραφα της δικογραφίας υποβλήθηκαν προς τη Βουλή των Ελλήνων, μέσω της κας
Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, αναφορικά με την ποινική ευθύνη του τότε Υπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννου Παπαντωνίου, ο οποίος, το έτος 2003, υπέγραψε την απόφαση κατακύρωσης του προγράμματος στα ΕΝΑΕ και την Thales Nederland.

Η υπόθεση ανατέθηκε σε Ανακριτή Διαφθοράς ο οποίος θα χειριστεί και την άλλη δικογραφία που αφορά την επίμαχη σύμβαση σχετικά με το σκέλος των αντισταθμιστικών ωφελημάτων όπου προέκυψε::

1) Μη νόμιμη μείωση της πιστωτικής υποχρέωσης της αντισυμβαλλομένης εταιρίας, με αποτέλεσμα να συνομολογηθούν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου Αντισταθμιστικά Ωφελήματα ονομαστικής αξίας μειωμένης κατά το ποσό των 23 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

2) Μη αναπροσαρμογή, λόγω της παρόδου χρόνου, της πιστωτικής υποχρέωσης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων της εταιρίας THALES NEDERLAND B.V., με αποτέλεσμα να συνομολογηθούν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου Αντισταθμιστικά Ωφελήματα ονομαστικής αξίας μειωμένης κατά το ποσό των 10 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

3) Μη νόμιμη μείωση της κάλυψης ποσοστού προγραμμάτων υποκατασκευής ή αγοράς από 50% σε 40% της πιστωτικής αξίας της Σύμβασης 09/03, εκ της οποίας η ζημία που προκλήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί.

4) Μη νόμιμη αναγνώριση πιστωτικού πλεονάσματος στην εταιρία THALES NEDERLAND B.V., εκ της οποίας η ζημία που προκλήθηκε στο Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί.

5) Μη νόμιμη συνομολόγηση προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων με αντικείμενο τη δωρεάν παροχή υλικών και υπηρεσιών προς το Πολεμικό Ναυτικό, που όμως αποτελούσαν αντικείμενο έτερου προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, στο οποίο τα εν λόγω υλικά και υπηρεσίες χαρακτηρίζονταν ως αντικείμενο υποκατασκευαστικού έργου, με αποτέλεσμα τη μη συνομολόγηση αντίστοιχου νόμιμου προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας άνω των 8 εκατ. ευρώ.

6) Μη νόμιμη συνομολόγηση προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων με αντικείμενο την άμεση επένδυση σε ελληνική αμυντική εταιρία, η οποία όμως χρησιμοποιήθηκε με σκοπό την απόκτηση υφιστάμενης εταιρίας αξίας πολλές φορές υποπολλαπλάσιας της χρησιμοποιηθείσας επένδυσης, με αποτέλεσμα την επαύξηση της ιδιωτικής περιουσίας της οικογένειας στην οποία ανήκε η εταιρία που ενεπλάκη στην επένδυση και τη μη συνομολόγηση νόμιμου προγράμματος Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, ονομαστικής αξίας άνω των 3 εκατ. ευρώ.

Τον περασμένο Ιανουάριο ασκήθηκε ποινική δίωξη για το σκέλος των αντισταθμιστικών ωφελημάτων για απιστία σε βάρος οκτώ στελεχών του υπουργείου Εθνικής Αμύνης, μεταξύ των οποίων κι ο πρώην Γενικός Γραμματέας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων Σπυρίδωνας Τραυλός.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης