Οι κινητήρες του Boeing 787 της Air India που συνετρίβη στο Αχμενταμπάντ στις 12 Ιουνίου έσβησαν από κάποιον μέσα στο πιλοτήριο αμέσως μόλις απογειώθηκε το αεροπλάνο, αναφέρουν δημοσιεύματα του Ιταλικού Τύπου. Οι λόγοι δεν είναι ακόμη γνωστοί. Ωστόσο, το μαύρο κουτί δεν αποκάλυψε καμία ανωμαλία σε έναν από τους κινητήρες που θα ώθησε τον κυβερνήτη και τον πρώτο αξιωματικό να παρέμβουν. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση των δεδομένων που εξήχθησαν από το «Flight Data Recorder», σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τα αρχικά ευρήματα.
Προς το παρόν, η επικρατούσα υπόθεση -η οποία μπορεί να αλλάξει τους επόμενους μήνες- είναι αυτή μιας εκούσιας πράξης από έναν από τους πιλότους που έχει εξουσιοδοτηθεί να κάθεται στο λεγόμενο jump seat. Αυτό που συνέβη μέσα στο πιλοτήριο, περιέχεται στο άλλο κουτί, το «Cockpit Voice Recorder», του οποίου τα ηχητικά αρχεία βρίσκονται ακόμη υπό διαπραγμάτευση μεταξύ του Νέου Δελχί και των Aμερικανικών Aρχών.
Η έρευνα για τη συντριβή της πτήσης 171 της Air India, η οποία σημειώθηκε στις 12 Ιουνίου του 2025, επικεντρώθηκε στην κίνηση των διακοπτών ελέγχου καυσίμου του κινητήρα, μετά από ανάλυση των καταγραφέων πτήσης και των φωνητικών ηχογραφήσεων στο πιλοτήριο. Σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές που επικαλούνται η Air Current και η Wall Street Journal, τα δεδομένα που συλλέχθηκαν υποδηλώνουν ότι οι ενέργειες των πιλότων μπορεί να συνέβαλαν στην απώλεια ισχύος των κινητήρων, οδηγώντας στην απώλεια ισχύος και στην επακόλουθη καταστροφή. Το αεροπλάνο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Ahmedabad με προορισμό το Λονδίνο Gatwick. Δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, το αεροπλάνο έχασε την ισχύ του και συνετρίβη σε έναν ξενώνα κοντά στο Ιατρικό Κολλέγιο BJ, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 241 από τους 242 επιβαίνοντες .Μόνο ένας επιβάτης επέζησε.
Οι προκαταρκτικές έρευνες δεν διαπίστωσαν μηχανικά ή σχεδιαστικά ελαττώματα στους κινητήρες Boeing 787-8 ή GE Aerospace GEnx-1B.
Επιπλέον, δεν βρέθηκαν σημάδια μόλυνσης καυσίμου ή ακατάλληλης επανεπεξεργασίας πηδαλίου κλίσης, δύο παράγοντες που συχνά προτείνονται ως πιθανές αιτίες του ατυχήματος. Οι διακόπτες ελέγχου καυσίμου του κινητήρα έχουν δύο θέσεις: «Ενεργοποίηση» και «Αποκοπή». Η μετακίνηση ενός διακόπτη στη θέση «Αποκοπή» κατά τη διάρκεια της πτήσης θα διέκοπτε αμέσως την παροχή ρεύματος στον κινητήρα, προκαλώντας το σβήσιμο και την απώλεια ισχύος του. Αυτό θα σταματούσε επίσης τις ηλεκτρικές γεννήτριες του κινητήρα, απενεργοποιώντας πολλά από τα συστήματα του αεροσκάφους και ορισμένα όργανα του πιλοτηρίου.
Ανθρώπινο λάθος ή σκόπιμη ενέργεια;
Τα δεδομένα από τους καταγραφείς πτήσης και τις φωνητικές καταγραφές στο πιλοτήριο δείχνουν ότι οι διακόπτες ελέγχου καυσίμου μετακινήθηκαν από τη θέση Run στη θέση Cutoff λίγο μετά την απογείωση. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν αυτή η κίνηση ήταν τυχαία, σκόπιμη ή οφειλόταν σε τεχνική δυσλειτουργία. Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και η προκαταρκτική έκθεση από το Γραφείο Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών (AAIB) της Ινδίας αναμένεται να δημοσιευτεί στις 11 Ιουλίου του 2025. Εν τω μεταξύ, η Boeing και η GE Aerospace συνεργάζονται με τις ινδικές αρχές για να αναλύσουν τα δεδομένα που ανακτήθηκαν από τους καταγραφείς πτήσης και να προσδιορίσουν την αιτία του ατυχήματος.
