Επιμέλεια:Περικλής Χαλάτσης
Για να βγει στους δρόμους ένα αυτοκίνητο υποβάλλεται σε εξαντλητικά τεστ.Οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί μελετούν αρκετές φορές τα αποτελέσματα και διαρκώς κάνουν τις απαραίτητες βελτίωσεις.
Και αν αυτά τα αυτοκίνητα ανήκουν στην πολυτελή κατηγορία τότε τα τεστ αυτά είναι ακόμη πιο απαιτητικά. Εκτός από την ασφάλεια μετριέται και η οδηγική απόλαυση. Το επίπεδο άνεσης αλλά και η αθόρυβη καμπίνα είναι από τα βασικά που ελέγχουν οι κατασκευαστές.
Για παράδειγμα τα πρωτότυπα προ-παραγωγής της BMW i7 υποβάλλονται σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ακουστικών δοκιμών. Το επίπεδο ευεξίας στο εσωτερικό του αμιγώς ηλεκτρικού πολυτελούς sedan καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το είδος των ενοχλητικών θορύβων που μπορούν να κρατηθούν μακριά από τους επιβάτες. Η BMW i7 φιλοδοξεί να επαναπροσδιορίσει τα υψηλά πρότυπα της πολυτελούς κατηγορίας και αυτό ισχύει σε μεγάλο βαθμό και για την ακουστική άνεση.
Στο Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας (FIZ) του Μονάχου, μηχανικοί δοκιμών και εξέλιξης εξετάζουν όλη τη γκάμα εκπομπών και εισροών θορύβου.Ο θόρυβος από τον κινητήρα και την κύλιση αναλύονται λεπτομερώς όπως και η αεροακουστική και οι κραδασμοί, ώστε να καθορίζονται πλήρως οι ακουστικές ιδιότητες των νέων πολυτελών sedan.
Αυτό περιλαμβάνει την ακριβή ευθυγράμμιση της ακουστικής προστασίας των πεζών και του ήχου του κινητήρα που εκπέμπεται στο εσωτερικό της BMW i7 . Ο ήχος του κινητήρα έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο της BMW IconicSounds Electric, μιας κοινοπραξίας μεταξύ του BMW Group και του συνθέτη μουσικών θεμάτων για κινηματογραφικές ταινίες, Hans Zimmer.
Οι ακουστικές δοκιμές στο νέο τμήμα του Κέντρου Έρευνας & Καινοτομίας FIZ North του BMW Group, είναι ειδικά σχεδιασμένες για να πληρούν τις απαιτήσεις της ηλεκτρικής κινητικότητας και να επιτρέπουν τη ρεαλιστική προσομοίωση όλων των οδηγικών καταστάσεων.
Όποιοι ενοχλητικοί θόρυβοι καταγράφονται από τους μηχανικούς εξέλιξης κατά τη διάρκεια των δοκιμών στο δρόμο, εξαλείφονται άμεσα. Δυναμόμετρα με ράουλα με ένα μοναδικό επίπεδο αδράνειας και εναλλάξιμα καλύμματα επιφανειών επιτρέπουν τη μέτρηση και την επαλήθευση της ακουστικής του κινητήρα και του θορύβου των ελαστικών σε όλες τις οδικές επιφάνειες που είναι σχετικές με την καθημερινή κυκλοφορία οπουδήποτε στον κόσμο. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην αθόρυβη παροχή ισχύος του ηλεκτροκινητήρα.
Για να δοθεί η έγκριση καταλληλότητας το αυτοκίνητο δοκιμάζεται σε ακραίες κλιματικές συνθήκες. Οι μηχανικοί εξέλιξης του FIZ North χρησιμοποιούν έναν ακουστικό κλιματικό θάλαμο ειδικά σχεδιασμένο για το σκοπό αυτό. Εδώ όλες οι συνθήκες μπορούν να προσομοιώνονται. Από εξαιρετικά πολύ χαμηλές έως εξαιρετικά πολύ υψηλές θερμοκρασίες. Ελέγχεται η ακουστική του συστήματος κλιματισμού και εξαερισμού.
Κάθε θόρυβος αναλύεται και βελτιστοποιείται.Για παράδειγμα ελέγχεται όχι μόνο ο θόρυβος που μπορεί να προέρχεται από τον κινητήρα αλλά και ο θόρυβος από την κύλιση των ελαστικών. Για το σκοπό αυτό,η αεροακουστική της BMW i7 τελειοποιείται στην ακουστική αεροδυναμική σήραγγα.Σμιλεμένες επιφάνειες αμαξώματος, χωνευτές χειρολαβές θυρών, αεροδυναμικά βελτιστοποιημένοι εξωτερικοί καθρέπτες και ένα σχεδόν τελείως κλειστό κάτω μέρος αμαξώματος, συμβάλλουν όχι μόνο στη χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση του πολυτελούς sedan, αλλά και στη δημιουργία άριστων ακουστικών χαρακτηριστικών.
Εκτός από το θόρυβο και τους κραδασμούς που προέρχονται από το ίδιο το όχημα, θόρυβοι προέρχονται και από οι εξωτερικές πηγές θορύβου που μπορεί να υπονομεύσουν την εμπειρία της άνεσης κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Ο νέος ακουστικός προσομοιωτής του FIZ North επιτρέπει την αναπαραγωγή του θορύβου που εκπέμπεται στην καθημερινή κυκλοφορία υπό εργαστηριακές συνθήκες – αυτό περιλαμβάνει τους ήχους που παράγονται σε εργοτάξια οδοποιίας και από τα διερχόμενα φορτηγά, για παράδειγμα. Πολυάριθμα ηχεία χρησιμοποιούνται για την προβολή αυτών των ήχων στα πρωτότυπα οχήματα από όλες τις διευθύνσεις για τη δοκιμή της αποτελεσματικότητας της ηχομόνωσης της καμπίνας.
Άκρως αποτελεσματική και βελτιστοποιημένου βάρους ηχομόνωση επιτυγχάνεται με τη χρήση καινοτόμων υλικών που έχουν αναπτυχθεί σε συνδυασμό με μία ελαφριά δομή ηχομονωτικού υλικού. Ένας από τους τρόπους με τον οποίο επιτυγχάνεται εξαιρετική προστασία από εξωτερικούς και εσωτερικούς θορύβους είναι μέσω ηχοαπορροφητικών υλικών ενσωματωμένων στην επένδυση της κολώνας, στα καθίσματα, στην επένδυση οροφής και στην πίσω εταζέρα.
Σημαντικό ρόλο στην εμπόδιση των θορύβων που προέρχονται εξωτερικά του αυτοκινήτου παίζει και το ηχομονωτικό γυαλί που τοποθετείται στα τζάμια των παραθύρων. Υπάρχουν επίσης στοιχεία fleece στις πόρτες και στα μαρσπιέ καθώς και στα τόξα των θόλων των τροχών που μειώνουν το θόρυβο κύλισης, μεγιστοποιώντας επομένως την εμπειρία άνεσης.Στην πολυτελή BMW i7 αυξημένη είναι η ακαμψία του αμαξώματος μπροστά ενω τα ελαστικά έχουν ηχοαπορροφητικό αφρό στο εσωτερικό για ενσωματωμένη ηχομόνωση.
Στην αποκαλούμενη ως αίθουσα απορρόφησης EMC του FIZ, πρωτότυπα των νέων πολυτελών sedan εκτίθενται σε ισχυρά ηλεκτρομαγνητικά πεδία όπου δοκιμάζεται η ευαισθησία των ηλεκτρικών συστημάτων σε παρεμβολές και ελέγχεται η αλληλεπίδρασή τους με το περιβάλλον.
Οι μηχανικοί δοκιμών μπορούν να αναλύουν τα διαγνωστικά αποτελέσματα που μεταδίδονται από το όχημα σε πραγματικό χρόνο μέσω καλωδίων οπτικών ινών.
Το πρόγραμμα δοκιμών της αίθουσας απορρόφησης EMC επιτρέπει την ολοκληρωμένη προστασία ολόκληρου του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας απόλυτα αξιόπιστη λειτουργικότητα των συστημάτων ελέγχου ανάρτησης και υποστήριξης και την χωρίς παρεμβολές λήψη online δεδομένων, τηλεφωνικών, ραδιοφωνικών, τηλεοπτικών σημάτων και σημάτων πλοήγησης.
Ο συνδυασμός όλων αυτών των μέτρων, επιτρέπει στην BMW i7 να πετυχαίνει αποτελεσματική ακουστική απόσβεση σε ένα ευρύ φάσμα συχνοτήτων, εξασφαλίζοντας μέγιστη ακουστική άνεση στο εσωτερικό σε όλες τις οδηγικές καταστάσεις.