Του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε μία μοτοσυκλέτα θεωρείται το να διαθέτει μοχλικό σύστημα στην πίσω ανάρτηση.

Το μοχλικό είναι ένα σύστημα συνδέσμων στην κάτω έδραση του αμορτισέρ της πίσω ανάρτησης, το οποίο έχει σκοπό να μετατρέψει την κίνηση του ψαλιδιού σε εκείνο το σημείο σε μία μεγαλύτερη κίνηση με αρκετά μεγαλύτερη διαδρομή για το ίδιο το αμορτισέρ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η χρήση του μοχλικού επιτρέπει επίσης να μετατραπεί η γραμμική συμπεριφορά σε μη γραμμική ανάλογα με τον σχεδιασμό του και τις διαστάσεις των μοχλών, δίνοντας στην μοτοσυκλέτα ακριβώς αυτό που θέλουν οι κατασκευαστές, στη συμπεριφορά της κάτω από όλες τις συνθήκες.

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου το μοχλικό δεν χρησιμοποιείται και η έδραση του αμορτισέρ γίνεται απευθείας στο ψαλίδι με μία μόνο σύνδεση χωρίς κανέναν επιπλέον μοχλό. Αυτή η διάταξη συναντάται και ως επιλογή από τον κατασκευαστή στο σχεδιασμό της πίσω ανάρτησης της Aprilia RS660, η οποία είναι μία μοτοσυκλέτα μεσαίας κατηγορίας supersport και έχει την επιλογή αυτή ως προτέρημα για τη χρήση αυτής της μοτοσυκλέτας που είναι η πίστα, αλλά και η καλή συμπεριφορά στο δρόμο.

H Aprilia RS660 δεν έχει μοχλικό σύστημα, αλλά αυτό δεν την εμποδίζει στο να έχει μια άψογη οδική συμπεριφορά

Αν και η κορυφαία Aprilia RSV4 διαθέτει μοχλικό σύστημα που σημαίνει ότι στην πολύ απαιτητική αυτή μοτοσυκλέτα δουλεύει πολύ καλύτερα το μοχλικό, εντούτοις  στη μικρότερης ισχύος RS660 υπάρχουν προτερήματα στην απλή έδραση. Οι δύο αυτές διατάξεις είναι ένα γενικό παράδειγμα για το πόσο καλά λειτουργεί ένα μοχλικό, αλλά σίγουρα το κάθε σύστημα έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Το μοχλικό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί επίσης και στην RS660 θα μπορούσε να βελτιώνει τη συμπεριφορά με την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση της διαδρομής του αμορτισέρ, όμως το επιπλέον βάρος αλλά και το κόστος είναι σημαντικά μειονεκτήματα και αν εξετάσουμε μόνο το βάρος σε μία ανάρτηση, οποιοδήποτε παραπάνω βάρος σε μη αναρτώμενη μάζα είναι ένα πολύ σημαντικό μειονέκτημα, κυρίως σε απότομες κινήσεις της ανάρτησης όπως πέρασμα επάνω από τα κερμπ (μέσα σε πίστα) ή πέρασμα από απότομες λακκούβες στο δρόμο.

Η κορυφαία Aprilia RSV4 και λόγω μεγαλύτερου βάρους, χρειάζεται το μοχλικό σύστημα στην πίσω ανάρτηση

Συνεπώς όσο ελαφρύτερη είναι μία μοτοσυκλέτα το μη αναρτώμενο βάρος πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερο και στην περίπτωση της μικρότερης RS660 έχει πλεονεκτήματα και μάλιστα η θέση που το αμορτισέρ εδράζεται είναι η βέλτιστη για να έχει την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαδρομή και την κατάλληλη γραμμικότητα.

Τελικά λοιπόν η ύπαρξη ή όχι ενός μοχλικού συστήματος στην πίσω ανάρτηση δεν σημαίνει αυτονόητα ότι η συμπεριφορά θα είναι καλύτερη ή χειρότερη. Εξαρτάται από όλο το σχεδιασμό της μοτοσυκλέτας, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις η ύπαρξη μοχλικού δίνει καλύτερη συμπεριφορά.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης