Σημαντικές αλλαγές στην πολιτική διαφήμιση δρομολογεί το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για την πολιτική διαφήμιση (Κανονισμός (ΕΕ) 2024/900), το οποίο εφαρμόζεται από τον Οκτώβριο 2025

Σήμερα, υπάρχει η υποχρέωση σε κάθε πολιτική διαφήμιση, σε εφημερίδα ή ιστοσελίδα, να γνωστοποιείται ποιο πολιτικό κόμμα ή και ξένη οντότητα βρίσκεται πίσω απ’ αυτήν.

Ωστόσο, αυτό είναι ένα μόνο από τα παραδείγματα που αντιμετωπίζουμε όλο και περισσότερο, στην εποχή της πληροφορίας.

Από τις 10 Οκτωβρίου ισχύουν νέοι κανόνες σε επίπεδο ΕΕ, οι οποίοι θα μας βοηθήσουν να διατρέξουμε και να κατανοήσουμε καλύτερα τον σύνθετο πολιτικό στίβο, εντός και εκτός διαδικτύου, με μεγαλύτερη διαφάνεια.

Οι κανόνες αυτοί μας διευκολύνουν να αναγνωρίζουμε τις πολιτικές διαφημίσεις, να καταλαβαίνουμε ποιος πληρώνει γι’ αυτές και να μαθαίνουμε αν και πώς στοχευθήκαμε για να λάβουμε τις συγκεκριμένες διαφημίσεις.

Μ’ αυτόν τον τρόπο είμαστε σε καλύτερη θέση να ασκήσουμε τα δημοκρατικά μας δικαιώματα με επίγνωση. Οι νέοι κανόνες θα εξασφαλίσουν επίσης ότι η πολιτική διαφημιστική προβολή σέβεται πλήρως το δικαίωμά μας για ιδιωτικότητα και ότι προστατεύονται η ελευθερία της γνώμης και του λόγου.

Τι αλλάζει

Από εδώ και στο εξής, στην ΕΕ θα ισχύουν τα εξής:

– Οι πολιτικές διαφημίσεις που γίνονται επί πληρωμή και/ή οι στοχευμένες διαφημίσεις πρέπει να επισημαίνονται ως τέτοιες και να παρέχουν ορισμένες βασικές πληροφορίες που τις αφορούν, μεταξύ των οποίων: ποιος είναι ο ανάδοχός τους, με ποια εκλογική διαδικασία ή δημοψήφισμα συνδέονται, τι ποσά έχουν πληρωθεί και ποιες τεχνικές στόχευσης έχουν τυχόν χρησιμοποιηθεί.

– Η στόχευση των διαδικτυακών πολιτικών διαφημίσεων θα τηρεί αυστηρότερους όρους. Τα δεδομένα που συλλέγονται από ένα πρόσωπο θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο μετά από ρητή και χωριστή συγκατάθεσή του για τη χρήση τους για πολιτική διαφημιστική προβολή. Ειδικές κατηγορίες δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπως τα δεδομένα που αποκαλύπτουν πολιτικές πεποιθήσεις, φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση προφίλ.

– Για να αποτρέπονται οι παρεμβάσεις από το εξωτερικό, οι διαφημίσεις που πληρώνονται από αναδόχους τρίτων χωρών δεν θα είναι δυνατές κατά τους τρεις μήνες πριν από τη διεξαγωγή εκλογών ή δημοψηφίσματος σε χώρα της ΕΕ.

Οι νέοι κανόνες δεν εφαρμόζονται σε απόψεις που εκφράζονται με την προσωπική ιδιότητα ενός ατόμου ούτε και σε συντακτικό περιεχόμενο.

Επίσης, ο κανονισμός δεν ρυθμίζει το περιεχόμενο των πολιτικών διαφημίσεων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε οδηγίες που βοηθούν τα άτομα και τους φορείς που επηρεάζονται από τους κανόνες ώστε να τους εφαρμόσουν αποτελεσματικά. Αυτό αφορά τους αναδόχους, τους παρόχους υπηρεσιών πολιτικής διαφημιστικής προβολής και τους εκδότες πολιτικής διαφημιστικής προβολής.

Αυτοί οι κανόνες για την πολιτική διαφημιστική προβολή συμπληρώνουν άλλες πρωτοβουλίες που έχει δρομολογήσει η ΕΕ για να προστατεύσει τη δημοκρατία μας και να προωθήσει ελεύθερες και δίκαιες εκλογές. Το 2020 η Επιτροπή δρομολόγησε ένα σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή δημοκρατία, με σκοπό να ενδυναμώσει τους πολίτες, να ενισχύσει την ελευθερία των μέσων επικοινωνίας και να οικοδομήσει ανθεκτικότερες δημοκρατίες σε ολόκληρη την ΕΕ.

Όσον αφορά το μέλλον, έως το τέλος του 2025 η Επιτροπή θα εγκρίνει την Ευρωπαϊκή Ασπίδα Δημοκρατίας. Πρόκειται για ένα στρατηγικό πλαίσιο σχεδιασμένο για να διαφυλάξει, να ενισχύσει και να προαγάγει τη δημοκρατία στην ΕΕ.

Phaistos: «Το grXchange καλύπτει το κενό στο νέο πλαίσιο πολιτικής διαφήμισης της Ε.Ε.»

Στις 10 Δεκεμβρίου 2025 η εταιρεία Phaistos ανακοίνωσε ότι το grXchange, η cross-media ad-tech πλατφόρμα της εταιρείας, είναι πλέον πλήρως συμβατή με τις απαιτήσεις του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για την πολιτική επικοινωνία, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ τον Οκτώβριο του 2025 και αλλάζει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο υλοποιούνται καμπάνιες δημόσιου ή πολιτικού ενδιαφέροντος στην Ε.Ε.

Ο κανονισμός (TTPA Regulation (EU) 2024/900), εισάγει αυστηρότερους κανόνες διαφάνειας, τεκμηρίωσης και προστασίας δεδομένων, επηρεάζοντας άμεσα πολιτικά κόμματα, δημόσιους φορείς, οργανισμούς media και agencies.

Την ίδια στιγμή, διεθνείς πλατφόρμες διαφήμισης έχουν ανακοινώσει ότι αποσύρουν την υποστήριξή τους για πολιτικές, εκλογικές και issue-based καμπάνιες σε όλα τα κράτη-μέλη, δημιουργώντας ένα ουσιαστικό επιχειρησιακό κενό για τους φορείς που χρειάζονται αξιόπιστες και συμβατές λύσεις.

Ανταποκρινόμενη στο νέο θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε., η Phaistos έχει ήδη προσαρμόσει το grXchange, προσφέροντας μια μια διαθέσιμη και τεχνικά ελεγχόμενη επιλογή για την προβολή καμπανιών πολιτικού ή κοινωνικού περιεχομένου, σε πλήρη συμμόρφωση με τις νέες ευρωπαϊκές απαιτήσεις.

Η πλατφόρμα υποστηρίζει τη νόμιμη υλοποίηση ενεργειών πολιτικής επικοινωνίας από δημόσιους οργανισμούς, κόμματα, πολιτικά πρόσωπα και media agencies, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στους media οργανισμούς (Publishers, WebTVs και άλλους media owners) να υποστηρίζουν τις αντίστοιχες καμπάνιες εντός του νέου πλαισίου και χωρίς ρίσκο κανονιστικών παραβάσεων.

Η Phaistos εξελίσσει διαρκώς το grXchange, με στόχο να ανταποκρίνεται στις τεχνικές, λειτουργικές και ρυθμιστικές ανάγκες της αγοράς, προσθέτοντας νέα εργαλεία και δυνατότητες για τους συνεργάτες της στην ψηφιακή επικοινωνία.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης