Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ
Ο Τζόναθαν Γκλέιζερ, ο σκηνοθέτης της ταινίας για το Άουσβιτς The Zone of Interest, κέρδισε επευφημίες και χειροκροτήματα στα Βραβεία Όσκαρ για μια ομιλία στην οποία αποδοκίμασε την τρέχουσα σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.
Η ταινία του για το Άουσβιτς και το Ολοκαύτωμα The Zone of Interest κέρδισε το βραβείο καλύτερης διεθνούς ταινίας.
Ο Γκλέιζερ ανέβηκε στη σκηνή για να δεχτεί το Όσκαρ με το προσαρμοσμένο σενάριο του μυθιστορήματος του Μάρτιν Έιμις.
Ανεβαίνοντας στη σκηνή με τον παραγωγό Τζέιμς Γουίλσον –ο οποίος έχει κάνει μια σειρά από ομιλίες προειδοποιώντας για την επιλεκτική ενσυναίσθηση– ο Γκλέιζερ είπε ότι όταν γύριζαν οι δυο τους την ταινία, ήταν πρόθυμοι να κάνουν την ιστορία του όσο το δυνατόν πιο σύγχρονη. «Όλες μας οι επιλογές γίνονται για να μας αντανακλούν και να αντιμετωπίζουν το παρόν. Όχι για να πούμε, “Κοίτα τι έκαναν τότε”, αλλά “Κοίτα τι κάνουμε τώρα”. Η ταινία μας δείχνει πού οδηγεί η απανθρωποποίηση στο χειρότερο της».
Ο Γκλέιζερ – ο οποίος, όπως και ο Γουίλσον, είναι Εβραίος – συνέχισε: «Αυτή τη στιγμή στεκόμαστε εδώ ως άνθρωποι που διαψεύδουν τον εβραϊκό τους χαρακτήρα και το Ολοκαύτωμα το οποίο έχει καταληφθεί με βία από μια κατοχή που έχει οδηγήσει σε σύγκρουση τόσους πολλούς αθώους ανθρώπους, είτε τα θύματα της 7ης Οκτωβρίου στο Ισραήλ, είτε εκείνα στη συνεχιζόμενη επίθεση στη Γάζα».
Ολοκλήρωσε αφιερώνοντας την ταινία στη μνήμη μιας ηλικιωμένης Πολωνής που είχε γνωρίσει, την Αλεξάνδρεια, η οποία είχε εργαστεί για την πολωνική αντίσταση όταν ήταν μόλις 12 ετών.
Του διηγήθηκε πώς είχε πάει με το ποδήλατο στον καταυλισμό για να αφήσει μήλα, και πώς είχε βρει το μυστηριώδες κομμάτι της γραπτής μουσικής, το οποίο, όπως αποδείχθηκε, είχε συνθέσει ένας κρατούμενος του Άουσβιτς, ο Τόμας Γουλφ, ο οποίος επέζησε του πολέμου. «Ζούσε στο σπίτι στο οποίο κάναμε τα γυρίσματα», είπε ο Γκλέιζερ στον Observer πέρυσι.
«Ήταν το ποδήλατό της που χρησιμοποιήσαμε και το φόρεμα που φοράει η ηθοποιός ήταν το φόρεμά της. Δυστυχώς, πέθανε λίγες εβδομάδες αφότου μιλήσαμε».
Άλλες διασημότητες, όπως η τραγουδίστρια Μπίλλι Άιλις και ο ηθοποιός Μαρκ Ραφάλο, ήταν ανάμεσα σε πολλές με καρφίτσα Artists4Ceasefire, καλώντας για κατάπαυση του πυρός.
Οι καρφίτσες είναι από την ομάδα Artists4Ceasefire, μια ομάδα διασημοτήτων και μελών της βιομηχανίας ψυχαγωγίας που υπέγραψαν ένα ανοιχτό γράμμα προς τον πρόεδρο Μπάιντεν ζητώντας εκεχειρία. Οι σχεδόν 400 υπογράφοντες περιλαμβάνουν τους Μπράντλεϊ Κούπερ και Αμέρικα Φερέρα, που ήταν και οι δύο υποψήφιοι για Όσκαρ φέτος, καθώς και τους Κέιτ Μπλάνσετ, Ντρέικ και Τζένιφερ Λόπεζ.
«Η καρφίτσα συμβολίζει τη συλλογική υποστήριξη για άμεση και μόνιμη εκεχειρία, την απελευθέρωση όλων των ομήρων και την άμεση παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας στους πολίτες της Γάζας,» δήλωσε η Artists4Ceasefire σε ανακοίνωση. «Η συμπόνια πρέπει να υπερισχύσει», καταλήγει η ανακοίνωση.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times, ο Μαρκ Ραφάλο που πρωταγωνιστεί στο «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου. είπε, «Υπάρχει ένα κομμάτι σου που ελπίζει ότι δεν θα φτάσουμε στις καρφίτσες», σε συνέντευξή του την Κυριακή. «Υπάρχει μια μερίδα κάποιων από μας που ελπίζαμε ότι θα ήμασταν ήδη σε μια εκεχειρία, και δεν είμαστε», σημείωσε.
«Δεν πρόκειται να βομβαρδίσουμε το δρόμο μας προς την ειρήνη και το μόνο που λέμε είναι, πού είναι το λάθος αν δώσουμε μια ευκαιρία σε μια κατάπαυση του πυρός;» είπε ο Ραφάλο στο Deadline στο κόκκινο χαλί της DGA.
Κάθε καρφίτσα Artists4Ceasefire μοιάζει με ένα γυαλιστερό κόκκινο κέρμα, με μια εικόνα ενός χεριού που περιβάλλει μια μικρή μαύρη καρδιά.
Η βραδιά των βραβείων ξεκίνησε λίγο αργότερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί την Κυριακή, αφού διαδηλωτές, που απαιτούσαν επίσης κατάπαυση του πυρός, απέκλεισαν την κυκλοφορία έξω από το χώρο.
Τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι χιλιάδες άτομα συμμετείχαν στη διαδήλωση έξω από το Dolby Theatre. Ένας καταρράκτης από λιμουζίνες που κατευθύνονταν προς το μέρος εμποδίστηκαν από τους διαδηλωτές, με ορισμένα αστέρια – συμπεριλαμβανομένης της πρωταγωνίστριας του Killers of the Flower Moon, Λίλι Γκλάντσοουν, να αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τα οχήματά τους.
Ο Γκλέιζερ είπε ότι ήταν «τιμή» που κέρδισε το βραβείο – την πρώτη νίκη του Ηνωμένου Βασιλείου για την κατηγορία. Η γερμανόφωνη ταινία, η οποία κέρδισε συνολικά πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ, επικεντρώνεται στην οικογένεια του μακροβιότερου διοικητή του Άουσβιτς, Ρούντολφ Χος.
Οι Παλαιστίνιοι στη Δυτική Όχθη και την ανατολική Ιερουσαλήμ ζουν υπό ισραηλινή κατοχή από το 1967. Ο σκηνοθέτης είπε προηγουμένως στο BBC ότι η ταινία του «βλέπει σε σκοτεινές γωνιές της ανθρώπινης ικανότητας» και είναι επίκαιρη σήμερα.
«Νομίζω ότι αυτό που υπάρχει μέσα σε αυτήν την ταινία είναι αυτό που κάνουμε ο ένας στον άλλο ως άνθρωποι», είπε. «Βλέπουμε τους άλλους ως κατώτερους από εμάς, διαφορετικούς από τους εαυτούς μας. Κάπως, βήμα προς βήμα, αυτό οδηγεί σε φρικαλεότητα».
Περίπου 1.200 άνθρωποι σκοτώθηκαν όταν ένοπλοι της Χαμάς επιτέθηκαν σε κοινότητες στο νότιο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου. Πήραν περίπου 250 ομήρους πίσω στη Λωρίδα της Γάζας, με πολλούς ακόμα ζωντανούς και κρατούμενους εκεί.
Το Ισραήλ απάντησε με τεράστιο βομβαρδισμό και εισβολή στη Γάζα, η οποία, όπως είπε, θα καταστρέψει τη Χαμάς. Περισσότεροι από 30.900 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί στη Γάζα από τότε, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας της Χαμάς.
Ο ΟΗΕ έχει προειδοποιήσει ότι ο λιμός στη Λωρίδα της Γάζας είναι «σχεδόν αναπόφευκτος» και τα παιδιά πεθαίνουν από την πείνα.
Με πληροφορίες από BBC, Guardian, NYT