Επιμέλεια: Γιάννης Πετρόχειλος
Η Honda παρουσίασε πριν από μερικές ημέρες την αναβίωση του θρυλικού της ST125 Dax και πολλοί ήταν εκείνοι οι οποίοι «αναστατώθηκαν». Βλέπετε, το συγκεκριμένο μοντέλο «μεγάλωσε» μοτοσικλετιστικά πολλούς αναβάτες, ιδιαίτερα τη δεκαετία του 1970 και του 1980 όπου κυριάρχησε προσφέροντας ευχρηστία, απλότητα και οικονομία. Το Dax μετά από 41 χρόνια απουσίας ξαναμπαίνει στη ζωή μας με την Honda να έχει σεβαστεί την ιστορία και την αυθεντικότητα αυτού του εικονικού μοντέλου. Για το νέο Dax του 2023 μπορείτε να πληροφορηθείτε ΕΔΩ.
Όλα ξεκίνησαν το 1969…
Με την ανακοίνωση της επιστροφής του Honda Dax καλό είναι να κάνουμε μια αναδρομή στην ιστορία αυτούΤο πρώτο Dax όσο και αν φαίνεται περίεργο, χρησιμοποιήθηκε για πολλά μεγάλα ταξίδια. του μοναδικού μοντέλου το οποίο στιγμάτισε μια ολόκληρη γενιά αναβατών. Όλα ξεκίνησαν πίσω στο 1969 όταν βγήκε στην παραγωγή του ST50/70 Dax. Προοριζόμενο για εξαγωγές στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ, το πρώτο Dax ήταν κομψό, σβέλτο και ευκολοδήγητο. Είχε απήχηση τόσο στους σκληροπυρηνικούς, έμπειρους αναβάτες, όσο και στους χομπίστες, λόγω του γνήσιου, διασκεδαστικού χαρακτήρα του. Χρησιμοποιήθηκε πολύ για ταξίδια σε δύο τροχούς.
Ο κινητήρας βασίστηκε στον καθιερωμένο κινητήρα του Super Cub, αλλά με την προσθήκη τροποποιήσεων στα συστήματα εισαγωγής και εξαγωγής, ώστε να παράγεται περισσότερη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Διαθέσιμο σε εκδόσεις 50κ.εκ. και 70.εκ., το Dax διέθετε αυτόματο φυγοκεντρικό συμπλέκτη 3-ταχυτήτων, τηλεσκοπική εμπρός ανάρτηση, υδραυλική πίσω ανάρτηση και φαρδιά ελαστικά με μοναδική χάραξη πέλματος για σταθερότητα και κράτημα ακόμα και σε συνθήκες off-road.
Δύο ειδικές εκδόσεις τη δεκαετία του 1970
Η επόμενη σημαντική αναβάθμιση ήρθε το 1972 με την έκδοση ST90 Mighty Dax. Το ST90 Mighty Dax Το Mighty Dax του 1972 ήταν η scrambler εκδοχή του θρυλικού Honda.διέθετε ένα πιο άκαμπτο πλαίσιο σχήματος T, φαρδύτερο, πιο κάθετο custom Monkey τιμόνι, ψηλά τοποθετημένο εμπρός φτερό και μεγαλύτερο κινητήρα που υποσχόταν υψηλότερη τελική ταχύτητα και βελτιωμένη επιτάχυνση. Οι νέοι μεγαλύτεροι τροχοί 14 ιντσών έφεραν ελαστικά διπλής χρήσης για βελτιωμένο κράτημα και μεγαλύτερη σταθερότητα, ακόμα και σε συνθήκες off-road.
Την αμέσως επόμενη χρονιά η Honda δημιούργησε το CY50 Nauty Dax. Απευθυνόμενο ξεκάθαρα στην αγορά οχημάτων αναψυχής RV (Recreational Vehicle), το Nauty Dax εξελίχθηκε ώστε να προσφέρει ακόμα καλύτερες οδηγικές επιδόσεις και σταθερότητα σε ανώμαλα εδάφη. Αλλαγές στο χρονισμό των βαλβίδων και στην τελική μετάδοση – τώρα με 4 σχέσεις – αύξησαν τη ροπή στις χαμηλές – μεσαίες στροφές. Με νέα εξάτμιση, ρεζερβουάρ καυσίμου, πλαϊνά καλύμματα και μοναδικό, ορθογώνιο σχήμα προβολέα, το Nauty Dax διέθετε επίσης μία σέλα που δεν ήταν εντελώς επίπεδη και μία τολμηρή παλέτα χρωμάτων. Το νέο ελαφρύ και άκαμπτο πλαίσιο τύπου διαμάντι και τα νέα παχιά – τύπου balloon – ελαστικά προσέφεραν άνετη κύλιση σε ανώμαλα εδάφη.
Το 2003 διακόπηκε η πώλησή του στην Ιαπωνία
Το Dax κράτησε τη μορφή του μέχρι το 1995 όταν η Honda αποφάσισε να το φρεσκάρει προσφέροντας το Το 1982 ήταν η τελευταία φορά που ήρθε στην Ευρώπη το περίφημο Dax.ST50 Dax. Μετά από 14 χρόνια, το Dax επέστρεψε στην Ιαπωνική αγορά. Όλα τα εμβληματικά στοιχεία σχεδίασης παρέμειναν ίδια – πλαίσιο τύπου ραχοκοκαλιάς από πρεσαριστό ατσάλι, τηλεσκοπική ανάρτηση, φαρδύ αναδιπλούμενο τιμόνι, χρωμιωμένο φτερό, τελικό εξάτμισης, και block ελαστικά – ενώ προστέθηκε μία μεγαλύτερη σέλα. Ο κινητήρας των 50 κ.εκ. διέθετε αυτόματο τεντωτήρα καδένας χρονισμού και ανάφλεξη τύπου magneto για εύκολη εκκίνηση.
Μετά από παραγωγή οκτώ χρόνων, το ST50 Dax σταμάτησε τελικά να πωλείται το 2003. Το 2023 η Honda επαναφέρει το θρυλικό μοντέλο στις αγορές της Ευρώπης και έρχεται να τοποθετηθεί δίπλα στα Monkey 125, Super Cub 125 και MSX 125 Grom.
Βίντεο αφιέρωμα στην ιστορία του Honda Dax.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η Honda επαναφέρει το θρυλικό Dax το 2023